Sök

Annonssamarbete med Kindred Group

De använder AI för att hjälpa spelare som uppvisar riskbeteende

Christopher Lembke

Kommersiell redaktör

”8 av 10 spelar mindre efter att vi kontaktar dem”, säger Dersim Sylwan, Sverigechef på Kindred Group.

Räck upp en hand alla ni som har stått vid ett Black Jack-bord på krogen och förlorat 100 kronor. Och sedan 100 kronor till. Och sedan 200 för att vinna tillbaka hela förlusten. När blicken genast söker sig mot uttagsautomaten finns förhoppningsvis en vän eller en partner som bryter in och säger att det kanske inte är din kväll, ikväll.

Att hämta igen spelförluster genom att fortsätta spela – ”chasing losses” på branschspråk – är ett klassiskt tecken på ett spelbeteende som riskerar att bli osunt. Att vecka efter vecka spela för en hundralapp och plötsligt börja satsa tusentals kronor är ett annat.

Eskalerar det ohälsosamma spelandet ökar Kindred närvaron, där utbildad personal tar kontakt via mejl eller telefonsamtal.

Båda fångas upp hos Kindred Group, som sedan 2012 utvecklar verktyget PS-EDS (Player Safety – Early Detection System) tillsammans med utomstående forskare. PS-EDS är en algoritm som fångar upp och flaggar spelare som visar upp ett riskbeteende. När det händer tar personal på Kindred över, bygger en profil på spelaren och tar kontakt via meddelanden på sajten, mejl eller telefon.

”Vi vill ha en sund och hållbar relation med våra kunder. Vi vill inte att du ska spela för mer än vad du själv vill. Därför bevakar vi alla spelare och när ditt beteendemönster skiljer sig från det normala blir du flaggad”, säger Dersim Sylwan och fortsätter:

”Vi vill ta en del av kundernas underhållningsbudget. Att de lägger 200 kronor i månaden på en streamingtjänst, 200 kronor på bio och 200 kronor hos oss. Vi vill bygga långsiktiga relationer med kunderna. Någon som lägger 10 000 kronor ena dagen, 10 000 nästa och sedan försvinner är inte bra långsiktigt. Då ser vi aldrig kunden mer och har inte koll på beteendet och kan därmed inte sätta in åtgärder.”

Dersim Sylwan, Sverigechef på Kindred Group.

PS-EDS bygger på kunddata, där varje transaktion tränar systemet att bli bättre på att hitta problemspelare. I ett första läge, när riskbeteendet anses vara lågt, handlar det om att försöka utbilda spelaren via direktmeddelanden på sajten. Kindred har olika verktyg som hjälper spelaren att själv sätta gränser för hur mycket hen vill spela för. Eskalerar det ohälsosamma spelandet ökar Kindred närvaron, där utbildad personal tar kontakt via mejl eller telefonsamtal.

2023 ska vi inte ha några intäkter från spelare med ett patologiskt spelproblem

”Vi är försiktiga när vi kontaktar kunden. Vi frågar om de har gjort självtestet, om de känner till att det finns verktyg som sätter gränser. Ibland frågar vi om kunden kan verifiera varifrån pengarna kommer. Vi stänger i princip bara av kontot om kunden själv vill det. Gensvaret är överlag positivt”, säger Dersim Sylwan.

Hjälper det? Dersim Sylwan berättar 8 av 10 spelar mindre efter att de har kontaktats av Kindred Groups personal.

Arbetet med att minska det osunda spelandet pågår hela tiden men är långt ifrån över. Kindred Group har en nollvision med en deadline inte särskilt långt bort i tiden.

”2023 ska vi inte ha några intäkter från spelare med ett patologiskt spelproblem”, säger Dersim Sylwan.

”Det sätter våra system på prov.”

Läs mer