Sök

Acast-grundarna investerar i Wearcolour och Void Cycling

AcastWearcoloure-handel

Måns Ulvesson och Karl Rosander på Acast.

Towe Boström

Towe Boström

Reporter

Acast-grundarna storsatsar på sportklädesvarumärken.
”Vi är ju vana vid att bygga miljardbolag och det ska vi göra med det här också", säger Karl Rosander.


Måns Ulvestam och Karl Rosander är kända för att ha grundat den snabbväxande poddplattformen Acast, som uppges ha värderasts till 2 miljarder kronor i sin senaste kapitalrunda. . I dag är de inte längre operativa i bolaget på daglig basis och agerar numera rådgivare åt, och investerar, i startups.

Nu tillkännager duon sina senaste investeringar. Det rör sig om satsningar på två varumärken inom outdoor-segmentet, med fokus på kläder och produkter inom skidåkning och cykling.

Det handlar om bolagen Wearcolour och Void Cycling, som säljer produkter via både egen e-handel och återförsäljare världen över. Det två separata varumärkena ingår i samma koncern och har grundats av Johan Ullbro och Thor Kruse Eén.

Bakgrunden till investeringen är att Karl Rosander känner en av bolagsgrundarna sedan barndomstiden.

”Jag har följt dem i åtta år och pratat med min gamla kompis. Jag vet vad de håller på med”, säger Karl Rosander.

Acast-grundarna har köpt ut delar av den tidigare ägargruppen och äger idag bolaget tillsammans med grundarna Johan Ullbro och Thor Kruse Eén.

”Vi äger en väldigt stor del av bolaget, inte mer än grundarna, men vi är betydande ägare i bolaget” säger Karl Rosander.

Någon prislapp på affären har inte kommunicerats.

Byggt egen teknik

Att Acast-duon väljer att investera i två bolag inom e-handels- och detaljhandelsbranschen är däremot ingen slump. Vid sidan av sina investeringar har duon nämligen även tagit fram ett nytt system som, med hjälp av maskininlärning, ska hjälpa just detaljhandelsbolag att bli effektivare.

Tekniken ska bland annat kunna förutse köpbeteenden och korta produktionstiderna, vilket i sin tur ska bidra till minskade lager.

”Lager är ett av problemen som finns inom handeln idag, och det kostar att hålla ett lager. Sättet handeln fungera på är ålderdomligt”, säger Måns Ulvestam.

De två nya portföljbolagen är med andra ord två perfekta testbolag för deras nya teknik.

”Vi gillar att förändra saker. Det här är ingen butikskedja med massa problem, utan varumärken, men det är mycket man kan förändra i ekosystemet med hjälp av data”, säger Karl Rosander.

Siktet inställt på Kina

Under 2017 omsatte Wearcolour 58 miljoner kronor med ett resultat på 1,7 miljoner kronor. Bolaget bakom Void Cycling landade på 6 miljoner kronor med resultat på 300.000 kronor för samma period.

Måns Ulvestam vill inte uppge siffror för 2018 men beskriver bolagens tillväxt som god. Tanken är att han och parhästen nu ska bidra med erfarenhet och kompetens inom områden som digital marknadsföring. Framöver ser de stor potential i Asien där outdoor-segmentet växer snabbt. 

”Vi ser redan nu att bolagen säljer mer i Kina och det är naturligtvis en jättemarknad med tillväxtpotential", säger Måns Ulvestam. 

Ambitionerna är stora och duon öppnar för att starta fler nya nischade outdoor-satsningar inom koncernen.

”Vi är ju vana vid att bygga miljardbolag och det ska vi göra med det här också inom ganska kort tid”, säger Karl Rosander.

Kommer ni investera inom andra branscher också?

”När vi gör nästa investering inom ett annat segment kommer vi tala om det när vi är klara”. 

Läs mer