Sålde Mat.se för halv miljard – nu är de tillbaka med en ny idé

Mat.se Markov capital fintech
Sålde Mat.se för halv miljard –  nu är de tillbaka med en ny idé

Måns Danielson och Mikael Andersson. Foto: Press

Stefan Lundell

Medgrundare och innehållschef

Backas upp av Storytels storägare.

I januari 2017 blev affären klar – Mat.se slukades av jätten Axfood för drygt 550 miljoner kronor.

Bakom bygget av Mat.se stod bland andra vd:n Måns Danielson och e-handelschefen Mikael Andersson, som tillsammans med tre andra kollegor sålde aktier till ett värde av 100 miljoner kronor.

Nu är duon Måns Danielson och Mikael Andersson på gång med en ny startup som fått namnet Markov capital. I somras slutade de på Mat.se för att istället ge sig in i en helt ny industri – finansbranschen.

“Redan på Mat.se var vi tidiga med att använda oss av AI. Vi skapade smarta inköpslistor som lärde sig vad kunderna ville handla nästa gång. Det födde tanken att vi kunde applicera tekniken på andra områden”, säger Mikael Andersson.

Ganska snabbt började de spana på aktier och andra finansiella instrument. Nu är de snart redo att lansera sin idé. Rekrytering av utvecklare och dataanalytiker pågår för fullt och det egenutvecklade verktyget testkörs i begränsad skala.

“Förenklat kan man säga att vi scannar av omvärlden och analyserar olika handelsmönster i realtid. Utifrån den datan så får vi köp- eller säljsignaler på olika finansiella instrument. Det kan till exempel vara en aktie”, säger Mikael Andersson.

Hans och Måns Danielsons projekt stöttas finansiellt av två andra investerare. Det är Jonas Sjögren (som också är största ägare i Storytel) och familjen Mattsson (grundare av Santa maria-varumärket och även tidigare storägare i Mat.se).

“Vi driver detta tillsammans och vi har inte bestämt exakt vilken inriktning Markov capital ska ha i framtiden”, säger Mikael Andersson och fortsätter:

“Först måste vi utvärdera hur väl vår teknik fungerar. På lite sikt kan det bli så att vi tar in fler investerare till en fond men vi överväger också att sälja verktyget till andra investerare, både professionella och småsparare”.

Läs fler artiklar
LÄS MER