Från bloggpionjär till modestartup – nu siktar Elin Klings Totême mot 200 miljoner

Totême e-handel
Från bloggpionjär till modestartup – nu siktar Elin Klings Totême mot 200 miljoner

Elin Kling.

Towe Boström

Reporter

Hon var en av bloggvärldens pionjärer – men lade av för att grunda ett modebolag.

Nu siktar Elin Kling mot en omsättning på 200 miljoner.

"Idag känner fler kunder till Totême än Elin Kling, det är ett kvitto jag tycker är väldigt coolt”, säger hon till Breakit.

”En av modevärldens internetpionjärer har skrivit sitt sista inlägg”, trumpetade Resumé ut för några år sedan.

En formulering som för tankarna till en dödsannons, men riktigt så dramatiskt är det inte, även om en epok faktiskt gick i graven för Elin Kling.

Det var då stilikonen meddelade att hon, efter nästan ett decennium som ledande modebloggare, beslutat sig för att lägga ned bloggandet.

I dag kan 36-åriga Elin Kling redan se tillbaka på en spännande entreprenörsresa – alltid med mode som ledord.

Hon har arbetat som modell, stått bakom en av landets största modebloggar och grundat modemagasinet Style by.

Sedan fem år driver hon det snabbväxande klädmärket Totême tillsammans med sin man, Karl Lindman.

“Min styrka ligger i att jag känner min konsument och tror mig veta vad hon vill ha och behöver”, säger Elin Kling när Breakit träffar henne på Prins Daniels entreprenörskapsdag.

Totême, som redovisar brutet räkenskapsår i maj, kommer att stänga 2018/2019 med en omsättning på 117 miljoner kronor och en vinstmarginal på 26 procent.

”Nästa år ska vi omsätta 200 miljoner kronor med samma vinstmarginal, vi har redan sålt in två säsonger”, säger Elin Kling.

För några veckor sedan öppnade Totême sin första fysiska butik i Stockholm, efter att tidigare sålt genom egen e-handel och återförsäljare.

Stockholm är sedan två år tillbaka basen för Elin Kling och familjen efter att de valt att flytta hem efter flera år i New York.

"Anställda i Sverige mer lojala"

Ett beslut som föll sig naturligt då dottern närmade sig förskoleåldern, och bolaget öppnade ett nytt kontor i Stockholm. Elin Kling säger att Sverige är ett bättre land för entreprenörer. Utöver att det är billigare här spelade även förutsättningarna för rekryteringar in beslutet.

”Det finns mycket talang i New York, men på något sätt så finns det en annan lojalitet bland de anställda i Sverige. I New York letar alla hela tiden efter nästa grej. Vi tror på att bygga en mer lojal produkt och behöver därför en kultur av lojalitet i bolaget”.

Hon beskriver flytten och uppbrottet från New York som ”odramatisk”, men stänger inga dörrar.

”Jag tror att många som närmar sig 40 tänker att livet måste vara som det är just nu, och att det ska fortsätta så. Jag ser det inte så, det här är en del av vår resa”.

Totêmes tillväxt har varit organisk, utan externt kapital, och Elin Kling menar att den starka närvaron i sociala medier varit avgörande för varumärkets utveckling.

Men trots styrkan i de egna sociala medierna valde profilen ändå att sluta blogga när hon grundande varumärket. Elin Kling förklarar att hon var redo för ett nytt steg – och att det var viktigt att vinna trovärdighet i Totême som produkt.

”Jag tänkte att jag får se till att de (följarna, reds anm.) hittar tillbaka oavsett, annars gör jag inget bra jobb. Och idag känner fler kunder till Totême än Elin Kling, det är ett kvitto jag tycker är väldigt coolt”, säger Elin Kling.

Vouge-artiklar ingen framgångsgarant

Idag är Totêmes kunder jämt fördelade på de fyra huvudmarknaderna som utgörs av Skandinavien, USA, Asien och Europa. 

"Den organiska tillväxten har varit möjlig då vi initialt har finansierat vår egna satsning online genom att sälja till utvalda återförsäljare, online och offline, som exempelvis Net-a-Porter".

Nu närmare sig bolaget delmålet att ha en jämt fördelad omsättning mellan återförsäljare och egen e-handel. 

”Varken Vogue-artiklar eller varuhus garanterar framgång. Det handlar om att ha en stark relation till sina kunder, vara duktig på crm-system och hitta sätt att sälja mot kund”, säger Elin Kling.

Nu har den första fysiska butiken haft öppet drygt en månad i Stockholm.

”Vi står fast vid att en fysisk plats är viktig för varumärken som har större delen av försäljningen online. Vi ser definitivt att vi kommer öppna flera butiker på våra huvudmarknader”.

I år ska personalstyrkan öka från från runt 25 till 40 personer. Elin Kling pekar på den snabba tillväxten som en positiv, men också utmanande, faktor.

”Vår styrka är att vi vet våra svagheter och förstår att organisationsstruktur inte är helt lätt, vi tog in en konsult för flera månader sedan för att lära oss hur andra framgångsrika bolag gör”.

Bolaget är skuldfritt och har enligt Elin Kling inget behov av externt kapital i nuläget, men hon utesluter inte att det kan bli aktuellt att ta in pengar längre fram.

“Vi ser över hur vi ska driva tillväxt de kommande fem åren. Vi får se, isåfall handlar det väldigt mycket om att hitta rätt partner och kompetens". 

Läs fler artiklar
LÄS MER