Digitalt ledarskap är det svåraste av allt - här är Hyper Island-chefens tips

Breakit - Digitalt ledarskap är det svåraste av allt - här är Hyper Island-chefens tips
Viggo Cavling
Viggo Cavling
Krönikör

Vad är egentligen den digitala revolutionen? Ett företag som har gjort det till en affärsidé att besvara den frågan är utbildningsföretaget Hyper Island från Karlskrona.

Viggo Cavling
Viggo Cavling
Krönikör

För sju år sedan när jag var chefredaktör och vd på Resumé gick jag deras Master Class. Det blev en ögonöppnare för mig. Istället för att tänka hur jag kunde lägga till internet i mina befintliga affärsidéer började jag tänka ut affärsidéer utifrån internet. Sedan dess har jag haft kontakt med Hyper Island, då och då, och när jag var i New York för några veckor sedan tog jag en kaffe med deras globala chef Per Vidar Lundberg.

Han är från början en gammal radioproducent utbildad på Dramatiska institutet, men när Sveriges radio skulle digitaliseras blev han ansvarig för detta. Därefter arbetade han med digital teknik och investeringar på SVT.

Sedan några år bor han i Harlem i New York. Hans uppgift är att sälja Hyper Islands kurser och program till företag som Mindshare, Schibsted och Google. Nyligen vann Per Vidar Goolges globala pitch om entreprenörsutbildning med 30 platser i New York. Hyper Island satsar även stort på Brasilien. Och har en utbildning i Singapore. Bland annat.

Det första vi pratar om är det stora hatet mot finansbranschen som jag stött på i New York. Det förstår jag förklarar Per Vidar.

“USA är ett mycket mera byråkratiskt land än Sverige och värst av dem alla är finansbranschen. Nyligen gjorde vi om vårt försäkringsavtal och då skulle man fylla i tjugo olika dokument med samma frågor om och om igen. Det skulle skickas in som en PDF och sen ringde de efter en vecka och sa att de inte fått något. När jag insisterade på att jag redan fyllt i pappren sa de att de hittat dokumenten och la på luren", säger han.

Per Vidar erkänner att det inte räcker att gå en helgkurs för att för att möblera om digitalt i huvudet på ett stort företag.

Det tekniska kan många förstå, men att förändra kulturen och ledningen i ett företag tar flera år och många stora och små projekt innan det händer något på riktigt. Den stora skillnaden är att förr i en analog värld kunde chefen peka med hela handen och säga så här ska vi göra och så gjorde alla på företaget så.

Nu måste chefen sätta i gång en mängd olika projekt, och i den digitala världen är det väldigt svårt att veta vilka som kommer att lyfta och vilka som floppar. De flesta kommer inte att bli något.

"Några blir så där och två av femton blir kanske riktigt bra. Vad säger medarbetarna när det kommer så osäkra order och hur behåller chefen som legitimitet när hen hela tiden startar grejer som inte funkar? Det är inte teknikfråga, men den nya tekniken skapar helt andra möjligheter", säger Per Vidar.

Branscher som medie- och reklambranschen som har en tradition av samtal och diskussion har alltså lättare att anamma den den digitala revolutionen än exempelvis bilbranschen.

En förklaring till att ingenjörerna på Volkswagen började fuska var för att de inte vågade säga till ledningen att deras utsläppskrav var orimliga. Så hur ska en då tänka för att inte gå under i den digitala revolutionen?

Per Vidar säger att man ska försöka utgå ifrån människors behov, inte vad fabriken eller teknikerna klarar av att tillverka. Utgå alltså INTE från teknik.

Och så ger han ett exempel. En multis som vi alla känner till kom till Hyper Island och ville utveckla ett nytt tvättmedel med målgrupp fattiga människor. Hur skulle detta paketeras?

“Vi insåg ganska snabbt att det INTE behövdes ytterligare ett tvättmedel. Lösningen blev i stället ett system med mikrolån där fyra familjer kunde dela på en tvättmaskin. Då fick de ner kostnaderna och kunde spara pengar. Det gäller att tänka utifrån ett behovsperspektiv inte ett produktfokus", säger han.

Att göra detta i teorin är förstås lätt, men inte ens Hyper Island är ett speciellt digitalt företag. På deras kurser och workshops är det vanligaste verktygen post-it och tuschpenna.

Per Vidar säger också att den största utmaningen är att få de lokala kontoren att arbeta efter en globala linje:

"Strategi är lätt i teorin men det är ganska svårt i praktiken att dricka sin egen champagne”.

Tror du att du har denna kunskap? Då kan du bli ny vd på Hyper Island. Din intresseanmälan kan du skicka hit.

Läs fler artiklar

På breakit.se sparar vi information om ditt besök i kakor. Se vår policy.

OK
Läs nästa artikel