Sök

Zara Larsson om samarbetet med Huawei: "Det finns alltid en risk"

HuaweiMobilt

Zara Larsson. Foto: AP Photo/Mark Schiefelbein/Huawei/press.

Towe Boström

Towe Boström

Reporter

Svenska världsstjärnan talar ut om samarbetet med den kinesiska mobiljätten.
"Det är ju alltid lite osäkert, för det finns alltid en risk att det händer någonting som man inte hade kunnat förutse", säger Zara Larsson till Resumé.

Det har stormat rejält kring kinesiska techjätten Huawei under de senaste månaderna. De negativa nyheterna har minst sagt avlöst varandra. USA har varnat för samarbeten med Huawei och vill inte att amerikanska myndigheter och företag använder produkterna. Man hänvisar till säkerhetsskäl, menar att tekniken kan användas till spioneri och vill stänga Huawei ute från utbyggnaden av 5G-nätet. Även Sverige och EU har diskuterat frågan.  

En rejäl törn för varumärket Huawei alltså, som samtidigt genomför en större satsning för att charma svenskarna. Den som färdas i t-banan har kanske redan sett de enorma posterna på den svenska världsstjärnan Zara Larsson som marknadsför den kinesiska mobiljätten. En kampanj pågår även med tävlingssimmaren Sarah Sjöström. 

”Vi är väldigt stolta över att Zara Larsson väljer att samarbeta med oss. Vårt varumärke har utvecklats fantastiskt bra och nästa steg är att ytterligare stärka vår svenska förankring”, sa Jacky Zhao, nordisk vd på Huawei Consumer Group i Sverige, vid tillkännagivandet i mars. 

Huawei beskriver den svenska marknaden som viktig och uppger att de investerat stort för att växa här

Resumé har gjort en längre intervju med Zara Larsson och Sarah Sjöström. Tidningen skriver att det är förståeligt att Huawei vill kopplas ihop med dessa två varumärken – men frågar sig samtidigt vad som lockar profilerna till Huawei.

Zara Larsson säger att hon gillade kampanjens budskap ”Dare to Challenge”, och även Sarah Sjöström säger att hon kände igen sig.

Zara Larsson berättar att hennes egna skärmtid uppgår till runt 4 timmar per dag, främst på Instagram, Twitter och Spotify. Hon säger samtidigt att hon är noga med vilka varumärken hon samarbetar med för att inte vattna ur sitt egna.

På frågan om hur hon ser på de negativa uppgifterna och den situation Huawei befinner sig internationellt svarar profilen att hon inte är speciellt insatt, och fokuserar på deras produkter, mobilen som hon representerar i samarbetet.

”Huawei är ett privatägt företag i Kina som nu har kommit med en bra mobil, mer än det tänker inte jag på eller kommenterar, för det har jag inte att göra med egentligen. Mobilen är den produkten som vi associeras med. Resten känns ändå ganska lugnt” säger Zara Larsson till Resumé.

Hon svarar därefter på om hon tänker på risken när hon ingår samarbeten. 

”Det är ju alltid lite osäkert, för det finns alltid en risk att det händer någonting som man inte hade kunnat förutse. Det där gäller ju från båda håll, det kan lika gärna vara jag som gör något knasigt som Huawei känner att de inte kan stå för. Jag kanske orsakar en skandal som Huawei inte känner att de vill associeras med. I värsta fall får man väl bara avbryta samarbetet. Men jag tycker att allting känns lugnt, och jag hoppas att jag kommer sköta mig”, säger hon till Resumé.

Det här är inte första gången som mobiljätten samarbetar med svenska stjärnor. Huawei har tidigare arbetar med bland annat Petter, Danny och Tove Styrke.

Huawei rankas bland de tre största mobilvarumärkena i världen och försäljningen av mobiler uppgick till 200 miljoner under 2018, enligt bolaget. 

Läs mer