Sök

Indiskas vd Karin Lindahl: Efter en tuff höst – här är nästa drag

Indiskae-handelhandel

Karin Lindahl, vd och ägare av Indiska. Foto: Lars Pehrson/SvD/TT

Caroline Englund

Caroline Englund

Reporter

Det började med uppdraget att förändra – och slutade med att hon köpte upp hela den krisdrabbade klädkedjan.
På två år har Karin Lindahl, vd och ensam ägare, vänt Indiskas storförlust till vinst.
Nu berättar hon om nästa steg för Breakit.

Karin Lindahl började jobba på Indiska våren 2017  och fick den lite ovanliga titeln head of store operations and chief transformation officer – uppdraget handlade att förändra. Kedjan var i djup kris. Precis som för många andra bolag inom detaljhandeln hade den digitala omställningen slagit hårt. Indiska drogs med stora förluster och tvingades genomgå en rekonstruktion.

Men Karin Lindahl slutade inte tro på den anrika kedjan som grundades av Matilda Hamilton, en berest kvinna från Finspång, 1901. När Karin Lindahl fick frågan om att ta över som vd tackade hon ja. Hösten 2018 tog hon nästa steg – hon köpte hela bolaget och blev ensam ägare.

2017 visade Indiska ett rörelseresultat på minus 41 miljoner kronor. I början av 2018 gick Karin Lindahl ut med att hon skulle vända trenden med hjälp av kraftig tillväxt för bolagets e-handel. Strategin var på många sätt lyckad men allt har inte gått som på räls.

“Sommaren gick väldigt bra men vi har haft en jättetung höst”, säger hon till Breakit.

Hon förklarar att bolagets kläder, som till stor del är färgglada och mönstrade, inte gick hem hos kunderna när sommarvärmen försvann.

“På hösten vill svenskarna gå tillbaka till vardagen och klä sig lite strikare i enfärgade kläder”, säger hon.

Trots den jobbiga hösten vände Indiska storförlusten till en vinst på 18,7 miljoner. E-handeln gick från att stå för 7 procent av bolagets omsättning till 13 procent. Däremot minskade omsättningen från cirka 553 miljoner i fjol till cirka 510 miljoner till följd av många butiksstängningar. Karin Lindahl tvingades också skjuta till närmare 80 miljoner kronor till bolaget. Den största delen handlar om ett lån som delvis omvandlades till ett aktieägartillskott.

När Karin Lindahl i veckan talade på Breakits event Beauty & Fashion Tech beskrev hon tillvaron som vd på Indiska genom att visa en bild på en båt som färdas på ett stormigt hav.

Hon pratade också om bolagets styrkor och varför hon har valt att satsa på Indiska.

“Indiska är ett anrikt och välkänt varumärke som redan har en miljon kunder i Sverige. Det är en bra start om man vill bygga ett företag”

Nästa steg för Indiska är att göra kunderbjudandet mer träffsäkert på hemmaplan sedan vill Karin Lindahl expandera utanför Skandinavien. Kedjan finns än så länge bara i Sverige, Norge och Finland. De har också några butiker som drivs via franchise på Island och i Tyskland. Men redan i slutet av 2019 hoppas Karin Lindahl på en expansion i Europa och i samband med det kan hon tänka sig att ta in externt kapital.

"När vi väl satsar vill jag kunna satsa ordentligt och då måste kunderbjudandet och konceptet först sitta här hemma. Vi kommer att lansera vår egen e-handel på nya språk men tittar även på att ansluta oss till någon plattform. I Europa är vi i första hand mer intresserade av Zalando än Amazon, men det får framtiden avgöra", säger hon.

2019 ska Indiska också jobba hårt med en uppdatering av sitt sortiment. Karin Lindahl förklarar att bolaget inte vill förlora sin unika nisch men att höstkollektionen måste anpassas till svenskarnas humör.

“Vi kommer att satsa mer på enfärgade baskläder till hösten och även jobba mer med vårt inredningssortiment”, säger hon.

Indiska har också byggt om sin e-handelsplattform och kommer under 2019 satsa mer på att knyta ihop e-handeln med de fysiska butikerna.

“I slutet av sommaren rullar vi ut ett nytt kassasystem. Det innebär att det blir lättare att integrera online och offline. Då ska kunderna kunna beställa saker på nätet och hämta ut i butik, de ska också kunna beställa i butik och få varorna hemlevererade.”

Ni stängde 15 butiker förra året. Hur tänker du kring butiker framöver?

Det kan hända att vi stänger några butiker. Det kan också hända att vi öppnar någon ny butik. Jag tror fortfarande att butikerna kommer att spela en viktig roll. I Norge stängde vi till exempel en massa butiker och trodde att e-handeln skulle öka men det blev tvärtom. Där butikerna försvann minskade också e-handeln drastiskt”, säger hon.

Hur ska ni locka kunder till era butiker?

“Vi kommer inte att jobba så mycket med techlösningar utan mer med fokusera på att skapa en stämning och atmosfär samt ett härligt kundmöte. Det ska lukta på ett speciellt sätt och kännas på ett speciellt sätt när man kommer in i en butik.”

Vad har ni för ekonomiska mål 2019?

“Jag hoppas att e-handeln ska växa i linje med marknaden, alltså 20-30 procent eller mer. När det gäller de fysiska butikerna hoppas vi på att växa något mer än marknaden. Jag tänker att vi har lite att ta igen där.”

Läs mer