Sök

School Parrot vill skapa ett nytt Tripadvisor – men för skolor

SchoolparrotEdtech

Eric Gisaeus.

Jon Wahlqvist

Jon Wahlqvist

Webbredaktör

“Det här är mycket större i USA.”

Vi är sedan länge vana vid att enkelt kunna kolla upp de bästa restaurangerna i närheten – eller de hetaste hotellen på badorten via bara några enkla klick.

Men det finns områden som fortfarande är lite av vita fläckar på internetkartan. Till exempel skolor. Men det är något som Eric Giseaus, serieentreprenör som tidigare grundat bland annat Leeads och Ocast (han är även en av personerna bakom Breakit), vill ändra på.

Därför har han och Sebastian Öblom, med backning av bland annat Niklas Kylberg, dragit igång sajten School Parrot. De har lagt in 2 miljoner kronor var i satsningen.

Det har lett till en databas, med Sveriges 13.000 skolor, som har laddats med all den fakta som Skolverket samlar in.

På toppen av det hoppas de att få in omdömen på skolorna från elever och föräldrar så att alla skolor ska kunna få ett sorts betyg.

“När man flyttar till ett nytt område kan man kolla vilka skolor som finns – och hur bra de är och annan matnyttig information” säger Eric Gisaeus och fortsätter:

“Det här är något som är mycket större i USA än i Sverige – än så länge.”

Idéen fick de för flera år sen, men plockade upp den under 2018 och började bygga plattformen.

I dagsläget finns det bara svenska skolor att söka bland, men potentialen är stor enligt Eric Gisaeus, som ser Schoolparrot som ett "globalt projekt".

“Vi vill bli samma typ av tjänst för skolor som Tripadvisor är för resor.”

Men finns det då inte ett problem med att ranka skolor (själv hade jag nog inte gett min gamla skola det högsta betyget trots att den egentligen var väldigt bra).

Kan inte betyget bli väldigt skevt?

“Vi riktar oss mycket mot föräldrarna, när man tittar på siffror ser man att de ofta ger ett högre och förmodligen sannare betyg, än eleverna.”

Tjänsten är gratis i nuläget och bolaget har inga intäkter. I framtiden kan det dyka upp annonser och inom kort lanseras en premiummodell som skolor kan betala för.

“Skolorna ska kunna fördjupa sig i omdömen, jämföra nyckeltal med närliggande skolor och använda en rad verktyg från Schoolparrot”, säger Eric Gisaeus.

Resultaten kan användas som marknadsföring men omdömeslösningen kan även användas som ett enkelt sätt att få information och feedback från både föräldrar och elever i det interna arbetet på skolan.

Dessutom ska universitets- och högskoleutbildningar kunna marknadsföra sig via Schoolparrot som då fungerar som en slags affiliate för utbildningar med länkar ut från sajten.

Den närmaste planen är att sätta ihop ett operativt team som kan leda arbetet framåt. Under året kommer de också vara tvungna att plocka in kapital utifrån.

“Jag har redan fått kontakt med fyra investerare som är intresserade, jag har faktiskt aldrig varit med om så här stort intresse”, säger Eric Gisaeus.

Läs mer