Revolut växlar upp i Sverige – Hanna Johansson ska leda satsningen

Revolut fintech
Revolut växlar upp i Sverige – Hanna Johansson ska leda satsningen

Hanna Johansson. Foto: Press/Revolut

Towe Boström

Reporter

Hanna Johansson ska hjälpa kaxiga bankutmanaren Revolut att charma svenskarna.
"Den ultimata visionen är att bli världens första riktiga globala mobilbank”, säger hon.

Revolut brukar beskrivas som "den brittiska bankdödaren".

Fintech-bolaget lanserades 2015 och utmålar sig som ett smidigare alternativ till de traditionella bankerna. Grundaren och vd:n Nikolay Storonsky kan knappast anklagas för att ha anammat en ödmjuk framtoning.

“De svenska storbankerna har utnyttjat sina kunder i åratal med ändlösa avgifter och skitdålig teknologi",  har han tidigare sagt.

Revolut lyfter gärna sitt globala fokus och slår sig bland annat för bröstet med låga valutaväxlingsavgifter. Användarna sätter upp ett bankkonto på några minuter i appen, laddar det med pengar, och väljer ett betalkort inom olika premiumnivåer.

Investerarna har öst kärlek över den kaxiga startupen som tagit in 340 miljoner dollar, över 3,1 miljarder kronor (i rådande valutakurs). Bland investerarna finns tunga aktörer som Index Ventures och Balderton Capital.

I dag, fyra år efter starten, har Nikolay Storonskys Revolut lockat till sig 4,5 miljoner kunder och värderas till 1,7 miljarder dollar.  

Nu satsar de på den skandinaviska marknaden och riktar fokus mot Sverige genom att etablera ett team på plats. 

Hanna Johansson, nytillsatt svensk landschef, är den som ska hjälpa Revolut att växa här.

”Min roll är att få människor exalterade över Revolut genom att dela vår vision och historia samt expandera den lokala användarbasen och bygga ett stark community i Sverige”, säger Hanna Johansson.

Hon har tidigare arbetat med marknadsföring på Ve Global, som liksom Revolut är ett brittiskt techbolag, och har en bakgrund inom ekonomi och ledning.

Hanna Johansson berättar att Sverige är den skandinaviska marknaden där Revolut sett den snabbaste tillväxten i antal användare.

“Vi har 30.000 användare. De senaste 28 dagarna har vi sett en ökning med runt 20 procent jämför med månaden innan. Jag är väldigt positiv”, säger Hanna Johansson.

Hittills har det inte skett några större satsningar på marknadsföring – vilket det blir ändringar på nu. Därmed räknar Revolut med en signifikant förändring i tillväxt och inom kort släpps även appen på svenska.

Hanna Johansson tonar ned frågan om hur oroliga de svenska bankerna bör vara.

”Överraskande nog så är de svenska bankerna väldigt öppna för nya idéer och sätt att stärka den finansiella sektorn”, säger Hanna Johansson.

Enligt Revolut bör inte heller svenska Klarna svettas i nuläget, och man menar att det finns plats för flera spelare att utvecklas på marknaden.

Elvyra Kazakeviciute, PR-chef på Revolut, pekar på var bolagets styrka ligger.

”Vi är i grunden ett techbolag som erbjuder finansiella tjänster, därför kan vi introducera ny teknik och service snabbare än bankerna som måste gå igenom längre beslutsprocesser och godkännanden”, säger Elvyra Kazakeviciute.

Revolut menar att den riktiga konkurrensen finns hos techjättar, som Facebook och Apple, som utvecklar egna lösningar inom fintech.

I år storsatsar Revolut  på sin internationella expansion och tar sig an länder som Australien, USA och Japan.

”Den ultimata visionen är att bli världens första riktiga globala mobilbank. Där vi kan ge människor chansen att öppna upp ett lokalt bankkonto på två minuter på sin smartphone, var de än är i världen, oavsett vilket pass de har", säger Hanna Johansson.

Målet är att dubbla personalstyrkan på 800 personer i år och nå 100 miljoner globala användare inom fyra år.

Läs fler artiklar
LÄS MER