Sök

Annonssamarbete med Adyen

Ny regel kan bli jackpott för e-handlare – skaffa ett försprång redan nu

Christopher Lembke

Kommersiell redaktör

Snart blir det enklare för Sveriges e-handlare att hantera kunder som betalar med kort. Orsaken är en ny branschstandard, kallad 3D Secure 2.0. ”Många har inte koll på detaljerna i det här, men det finns både pengar och tid att tjäna för handlarna”, säger Tobias Lindh, chef för betalbolaget Adyen i norra Europa.

När någon handlar med kort på nätet poppar det ofta upp en ruta som ber användaren identifiera sig, med till exempel BankID. Syftet är att stoppa kortbedrägerier, och tekniken kallas 3D Secure.

Många konsumenter som fått upp den extra dialogrutan, när de trodde att köpet redan var klart, har kanske blivit irriterade – liksom en del e-handlare som tappat försäljning på grund av det extra steget.

Låt inte betalningen bli ett hinder för kunderna – läs om Adyens betallösning här

Från och med 14 september måste handlare använda 3D Secure på alla transaktioner, med några få undantag. Detta kommer att slå hårt mot konverteringen på mobilen.

Den goda nyheten är att i samband med detta införs en ny branschstandard för 3D Secure – version 2.0 – som ska förbättra konverteringen.

Originalvarianten av 3D Secure var aldrig egentligen anpassad för mobiler, utan bara för datorer. Det innebär att konsumenten idag ofta skickas till ett nytt fönster i webbläsaren – vilket får en del nätshoppare att lämna sajten och skippa köpet.

Nya 3D Secure 2.0 är mycket bättre mobilanpassat. Dessutom är tekniken bakom mycket mer standardiserad, vilket gör att handlare, betalbolag och banker har lättare att dela information med varandra.

Handlarna kommer att kunna förstå vad som händer efter att kunden har klickat på köpknappen.

Den nya versionen tillåter också för Strong Customer Authentication, det nya kravet för hur dataflödet ska se ut mellan handlare, betalningsleverantörer och banker.

Trygga och smidiga onlineköp med Adyen – läs mer här

”3D Secure 2.0 och Strong Customer Authentication kommer öka transaprensen. Handlarna kommer att kunna förstå vad som händer efter att kunden har klickat på köpknappen. E-handlare mäter alltid konvertering till köpknappen, men det har varit svårt för en del av dem att få fram sin äkta konvertering – alltså hur många köp som de facto går igenom. En del affärer nekas ju till följd av 3D Secure”, säger Tobias Lindh.

Lindhs tips är att e-handlare ska kontakta sin betalleverantör inför att PSD2 träder i kraft i september, och undersöka om de kan leverera data på fullständig konvertering.

Bra att veta om 3D Secure 2.0

3D Secure 2.0 är en ny säkerhetsstandard för kortbetalningar  på internet.

Exakt när och hur 3D Secure-rutan poppar upp varierar mellan olika betalleverantörer, men oftast är köp under 300 kronor undantagna. En av de viktiga utvecklingarna med 2.0 är att fönstret inte ”poppar upp” utan blir en del av flödet på handlarens sida.

Den nya standarden medför bland annat förändring kring identifieringsmetod. Istället för att banken får välja hur kunden behöver verifiera sig måste de nu erbjuda två av tre standardiserade alternativ.
 

  • Något man kan: Ett lösenord eller en kod som man får välja själv eller blir tilldelad av sin bank, eller att man använder BankID eller sin bankdosa
     
  • Något man äger: Ett sms som skickas direkt till mobilen med en engångskod
     
  • Något man är: Ett biometriskt alternativ som man kan använda genom mobilen, till exempel ett fingeravtryck eller ansiktsscanning.

Läs mer