När någon handlar med kort på nätet poppar det ofta upp en ruta som ber användaren identifiera sig, med till exempel BankID. Syftet är att stoppa kortbedrägerier, och tekniken kallas 3D Secure.
Många konsumenter som fått upp den extra dialogrutan, när de trodde att köpet redan var klart, har kanske blivit irriterade – liksom en del e-handlare som tappat försäljning på grund av det extra steget.
Låt inte betalningen bli ett hinder för kunderna – läs om Adyens betallösning här
Från och med 14 september måste handlare använda 3D Secure på alla transaktioner, med några få undantag. Detta kommer att slå hårt mot konverteringen på mobilen.
Den goda nyheten är att i samband med detta införs en ny branschstandard för 3D Secure – version 2.0 – som ska förbättra konverteringen.
Originalvarianten av 3D Secure var aldrig egentligen anpassad för mobiler, utan bara för datorer. Det innebär att konsumenten idag ofta skickas till ett nytt fönster i webbläsaren – vilket får en del nätshoppare att lämna sajten och skippa köpet.
Nya 3D Secure 2.0 är mycket bättre mobilanpassat. Dessutom är tekniken bakom mycket mer standardiserad, vilket gör att handlare, betalbolag och banker har lättare att dela information med varandra.
Handlarna kommer att kunna förstå vad som händer efter att kunden har klickat på köpknappen.
Den nya versionen tillåter också för Strong Customer Authentication, det nya kravet för hur dataflödet ska se ut mellan handlare, betalningsleverantörer och banker.
Trygga och smidiga onlineköp med Adyen – läs mer här
”3D Secure 2.0 och Strong Customer Authentication kommer öka transaprensen. Handlarna kommer att kunna förstå vad som händer efter att kunden har klickat på köpknappen. E-handlare mäter alltid konvertering till köpknappen, men det har varit svårt för en del av dem att få fram sin äkta konvertering – alltså hur många köp som de facto går igenom. En del affärer nekas ju till följd av 3D Secure”, säger Tobias Lindh.
Lindhs tips är att e-handlare ska kontakta sin betalleverantör inför att PSD2 träder i kraft i september, och undersöka om de kan leverera data på fullständig konvertering.