Sök

Go Cardless går in i Sverige med tunga riskkapitalister i ryggen

Y CombinatorBalderton

Foto t.h: Pressbild. Foto t.v: Flickr/Erin Nekervis

Jonas de Lange

Jonas de Lange

Reporter

Brittiska Go Cardless har varit med i den hajpade inkubatorn Y Combinator och tagit in riskkapital från Balderton och Accel. Nu doppar betalbolaget sina tår i den svenska startupsjön när det lanserar en beta för sin autogirotjänst i Sverige.

Tjänsten riktar sig i första hand mot små bolag som fakturerar sina kunder vid jämna mellanrum. Möjligheten att erbjuda autogiro är nämligen stängd för många mindre bolag.

Det problemet löser Go Cardless genom att samla många bolag på ett och samma autogiroavtal med banken. Sedan hanterar Go Cardless hela transaktionen och för vidare pengarna till bolagen.

Hittills har tjänsten bara varit tillgänlig i Storbritannien och eurozonen.

“Det är jättekul för oss att komma in på den svenska marknaden. Autogiro är bara det tredje systemet för fasta betalningar vi inkluderar i vårt system så det är ett viktigt steg för oss”, säger Duncan Barrigan, ansvarig för Go Cardless expansion till Sverige.

Traditionellt används kredit- och betalkort för att betala fasta avgifter på nätet, som till exempel prenumerationer på Spotify. Fakturabetalning är också fortfarande vanligt vid köp av digitala tjänster.

“De flesta företagen som använder oss har skickat ut fakturor som man måste betala manuellt tidigare. Det är där vi ser den största förändringen. Med det sagt anser vi ändå att vi har en bättre produkt än kortföretagen har för återkommande betalningar”, säger Duncan Barrigan.

Han tror att kortföretagens starka ställning beror på att man länge har sett det som standardsättet att betala på nätet.

“Om man funderar över hur strukturen borde se ut från grunden tror jag inte att det första man tänker på är ett system med kreditkort”, säger Duncan Barrigan.

Ett bolag som har upplevt problem med kort som betalningsmetod är Netflix. I sin senaste kvartalsrapport skrev bolaget att utgångna kreditkort var en av de viktigaste orsakerna till att användarbasen inte hade växt som väntat.

“Vi skapar en koppling direkt till bankkontot istället. Folk byter oftast inte bank lika ofta som de byter kort”, säger Duncan Barrigan.

Under 2011 var Go Cardless ett av startupbolagen i världens mest välrenommerade inkubator, Y Combinator. Sedan dess har bolaget hanterat betalningar för över 1 miljard brittiska pund, vilket motsvarar 13 miljarder kronor med dagens valutakurs.

Hur mycket bolaget omsätter vill ledningen inte avslöja. Klart är att betalföretaget har tagit in riskkapital från både Balderton och Accel. Det sistnämnda har tidigare investerat bland annat i den svenska bitcoingrävaren KNC Miner och var tidig investerare i Facebook.

Go Cardless tjänst riktades ursprungligen bara mot små och mellanstora bolag som inte hade möjligheten att upprätta autogiro på egenhand.

Genom åren har flera större bolag börjat använda tjänsten. Bland annat tidningarna Financial Times och The Guardian använder Go Cardless tjänst. I Sverige riktar sig bolaget primärt mot mindre bolag och startups - men Duncan Barrigan vill inte spekulera i specifikt vilka bolag det kan vara.

“I nuläget kan jag inte lyfta fram några enskilda företag men det handlar i första hand om bolag med ett globalt tänk. Det betyder såklart startups men även andra globala bolag eller som i alla fall har ambitionen att bli globala. Nu är det för det mesta “SaaS”-bolag (företagsinriktade mjukvarutjänster)”, säger han.

Varför valde ni att gå in i Sverige?
“Från början handlade det om att svenska bolag ofta har ett tydligt globalt tänk. Dessutom är det en väldigt avancerad ekonomi när det gäller betalningssätt, vilket är väldigt intressant för oss”, säger han.

Men bolaget nöjer sig inte med den svenska marknaden.

“Lanseringen i Sverige är en viktig komplettering i vårt europeiska nätverk men vår vision är att bygga ett globalt system. Sverige är det tredje steget i den visionen”, säger Duncan Barrigan.

Läs mer