Postnord minskar utdelningen – men allt färre verkar faktiskt bry sig

Postnord e-handel
Postnord minskar utdelningen – men allt färre verkar faktiskt bry sig

Foto: Martian Holmberg/TT.

Towe Boström

Reporter

Hur viktigt är det egentligen med daglig postutdelning?

Postnords planer på att börja dela ut post varannan dag har väckt blandade reaktioner hos såväl e-handlare som privatpersoner.

Bakgrunden är att vi svenskar skickar allt färre brev, vilket innebär att Postnord måste spara in pengar för att få affären att gå ihop.

Efter ilskan, från bland annat e-handelsveteranen Pär Svärdson, förklarade Postnord att e-handlare även fortsättningsvis kommer kunna skicka paket som levereras dagen efter, genom så kallade 1:a-klasstjänster. Samtidigt flaggar Postnord för att e-handlarna kan få vänta sig högre priser. 

Men hur viktigt är det egentligen för svenskarna att få posten i lådan varje dag?

Allt mindre viktigt, enligt en färsk rapport från Post- och telestyrelsen (PTS), som E-handel uppmärksammat.

PTS har genomfört 1.000 intervjuer där de frågat svenskar om deras syn på posten. Där framgår det att fyra av tio personer anser sig beroende av att få sin post utdelad fem dagar i veckan. Andelen för 2019 ligger på 37 procent, vilket är en minskning jämfört med 2014 då andelen låg på 45 procent.

Emma Maraschin, chef vid PTS enhet för postfrågor, säger att brevens betydelse minskar medan e-handeln blir allt viktigare. 

”Detta understryker vikten av att brev- och paketservicen måste ske utifrån användarnas behov. Det som är utlovat ska hållas. För många användare är till exempel förutsägbarhet viktigare än hastighet” säger Emma Maraschin till E-handel.se.

Läs fler artiklar
LÄS MER