Sök

Facebook ska ge användarna bättre kontroll över sina flöden

MetaSociala medier

Mark Zuckerberg. Foto: AP Photo/Marcio Jose Sanchez, File

Tobias Blixt

Tobias Blixt

Reporter

Ska ge dig svaret på frågan: Varför ser jag det här?

Nyhetsrapporteringen kring Facebook har den senaste tiden ofta handlat om hur bolaget ska gå till väga för att stoppa spridningen av olämpligt innehåll. Det har bland annat handlat om live-videon innan terrorattacken i Christchurch i Nya Zeeland, spridning av falska nyheter inför valet i Indien, liksom beslutet att blockera allt material som refererar till vit makt-ideologi.

Men det finns så klart mängder av trevligt innehåll på Facebook. Den där vanliga typen av innehåll från familj, vänner, grupper – allt det Facebook faktiskt vill att du ska ta del av på plattformen.

Nu tar Facebook ett stort kliv för att göra användarens flöde mer transparent. Detta genom att erbjuda samma typ av tjänst som de tidigare har använt för att visa varför användaren ser en viss typ av annons. Det skriver Facebook på den egna plattformen i samband med att de presenterar den nya funktionen som ska börja rullas ut direkt.

De vill dessutom ge användaren större möjligheter att själva kontrollera vilket innehåll som dyker upp i det algoritmstyrda flödet. Du ska alltså i högre utsträckning själv kunna påverka vilket innehåll som är relevant för dig i ditt flöde.

Funktionen kallas “Why am I seeing this post” (varför ser jag det här inlägget?) och kommer att kunna nås genom att trycka fram menyn som ligger vid det högra hörnet av ett inlägg.

Foto: Press

Där ska du enligt Facebook hitta:

# Information om varför du ser ett visst inlägg i ditt flöde. Det kan exempelvis vara inlägg från vänner du har lagt till eller sidor du gillat.

# Vilken information som mest påverkar vilka inlägg som prioriteras i ditt flöde. Här vägs alltså faktorer som; hur ofta du interagerat med inlägg från en särskild grupp, en särskild typ av innehåll och den övergripande populariteten på ett inlägg in.

# Genvägar till de delar av Facebook som låter dig personalisera Facebook-flödet.

Kort och gott bygger Facebook alltså in en funktion i appen som låter användarna få bättre förståelse för hur de själva kan påverka sitt flöde. Eller som de själva uttrycker det;

“Det här är första gången vi har byggt in information om hur rankning fungerar direkt i appen.”

Läs mer