Sök

Vilket Lyft! Så gick Uber-konkurrentens jättenotering

UberLyftBörs

Lyft. Foto Gene J. Puskar.

Erik Wisterberg

Erik Wisterberg

Reporter

Lyfts börsdebut blev ett styrkebesked. Inte bara för bolaget – utan för tillväxtbolag som gör stora förluster.

Uber-konkurrenten Lyfts börsnotering har hajpats – eftersom det är är det första gig-ekonomibolaget ur den heta "ride-sharing"-ekonomin som börsnoteras.

Det är också den största börsnoteringen hittills i år, och hur det går lär ha påverkan för andra techjättar som är på väg mot börsen. Speciellt för tillväxtbolag som inte är lönsamma.

För Lyft har också ifrågasatts, eftersom det gör massiva förluster och inte har presenterat någon tydlig plan för lönsamhet. Föregångaren Uber förlorar också pengar. Lyfts aktiestruktur har också kritiserats, liksom företagets strategi för självkörande bilar.

Rusade direkt

Lyfts börsnotering innebar att bolaget skulle ta in nära 22 miljarder kronor i färskt riskkapital från investerare. Priset per aktie sattes till 72 dollar.

Under fredagen kom sanningens minut.

Lyft började under eftermiddagen, svensk tid handlas publikt på Nasdaq-börsen i New York. Och det blev en omedelbar succé.

Aktien tog ett glädjeskutt, och steg under de första minutrarna med 23 procent. När börsdagen i New York var över hade dock priset fallit tillbaka en del.

Vid stängning stod aktien i 78,3 dollar, plus 8,7 procent.

Stora förluster – det nya normala

Hur ska man tolka allt detta? Det finns såklart många olika teorier. Men sajten Quartz fångar det väl i sin rubrik:

"Lyft’s blockbuster IPO proves big losses are the new normal".

En sak är helt säker. I racet mellan världens taxiutmanare har det redan skapats stora vinnare. En av dem är svensken Magnus Olsson, vars Uber-klon i Mellanöstern precis köptes upp av Uber för 29 miljarder kronor.

Uber väntas börsnoteras senare i år. Det spås bli en av de största börsnoteringarna någonsin.

Läs mer