Sök

AI-satsning ska få ner H&M:s stora lager

H&Me-handelH&M

Karl-Johan Persson, vd på H&M.

Finwire / Breakit

Finwire / Breakit

"Kommer hjälpa oss att förutspå trender".

Klädjätten Hennes & Mauritz varulager vände återigen upp under första kvartalet efter att ha minskat från tredje till fjärde kvartalet i fjol.

Bolaget har dock kvar målet att minska varulagret till 12-14 procent av omsättningen, även om vd:n inte tror att det kommer att uppnås i år. För att nå målet tar bolaget hjälp av Artificiell intelligens.

H&M har under året gjort två rekryteringar som sticker ut. Bolaget har anställt Cambridge Analytica-visselblåsaren Christopher Wylie som forskningschef och till styrelsen föreslås Danica Kragic Jensfelt, professor i datalogi med datorseende och robotik som forskningsämnen.

"Vi satsar mycket på AI. Ett jättespännande område som kommer att hjälpa oss inom många delar; att bli mer precisa att förutspå trender, kundefterfrågan, kvantifiering, allokering och prissättning. Vi ska bli ännu mer relevanta inom personifiering och ha mer relevanta erbjudanden till kund", säger Karl-Johan Persson och fortsätter:

"Det här är mest en bakomliggande hjälp så att vi kan bli mer precisa i vilken typ av mode vi erbjuder. Tanken är att vi ska bli mer relevanta i kunderbjudandet och binda mindre lager primärt. Det är inte så mycket tekniska features utan handlar mer om AI och algoritmer".

Under första kvartalet uppgick varulagret till 39.968 miljoner kronor (34.959). Vid utgången av föregående kvartal var nivån 37.721 miljoner. Karl-Johan Persson har tidigare uppgett att ett mål bolaget har är att varulagret ska uppgå till mellan 12-14 procent av omsättningen. Under första kvartalet var den siffran på 18,6 procent.

Om kvaliteten på lagret uppger klädbolags-vd:n i likhet med rapporten att kompositionen är bättre och att lagret är bättre sammansatt. Nedsättningarna var lägre under första kvartalet, och väntas även vara lägre under andra kvartalet.
 

Läs mer