Sök

Postnords dystra besked till e-handlarna: "Priset kommer aldrig vara lägre än det är just nu"

ApoteaPostnorde-handel

Foto: TT

Towe Boström

Towe Boström

Reporter

Postnords förändringar riskerar att sätta käppar i hjulet för e-handlare på sikt.
”För oss är det väldigt viktigt att priserna inte går upp", säger Apotea-grundaren Pär Svärdson.

Postnords planer på att börja dela ut post varannan dag har eldat upp såväl privatpersoner som e-handlare.

“Det skulle bli förödande för svenska e-handlare”, röt Apotea-grundaren Pär Svärdson i förra veckan, som menar att snabba leveranser är avgörande för e-handlare.

Postnord förklarade sedan att ändringarna inte rör varubrev, den modell många företag använder när de skickar paket.

Så vad innebär allt detta egentligen? 

Vi ringde upp Postnords kommunikationsdirektör Thomas Backteman för att bringa (någorlunda) klarhet i frågan.

”Det här är en utmaning. Distributionen av breven i systemet, som det är just nu, är för billigt då kostnaden per brev ökar snabbt när volymerna faller", säger Thomas Backteman. 

Med andra ord: Eftersom vi skickar för få brev så blir det för dyrt att leverera dem varje dag. Den lösningen man ser är därför postutdelning varannan dag.

Men som e-handlare behöver du alltså inte få fullkomlig panik över detta, enligt Postnord. Du kommer fortfarande kunna få breven levererade dagen efter – om du är beredd att betala för det. Postnords företagserbjudande "1:a-klassbrev" kvarstår, där de garanterar att 85 procent av breven kommer fram dagen efter.

Någon sådan garanti finns inte med "vanlig frimärkspost" som läggs på lådan, även om det historiskt gått snabbt ändå, enligt Thomas Backteman. 

”Huvuddelen av breven som läggs på lådan idag kommer fram dagen efter. Det kommer de inte göra i det nya systemet, då kommer de komma fram efter två dagar". 

Större incitament för att använda 1:a-klasstjänsterna, med andra ord.

”Om man vill försäkra sig om att brevet kommer fram dagen efter måste man köpa en 1:a-klasstjänst", säger Thomas Backteman.

Exakt hur systemet kommer att utformas, eller hur priserna kommer att påverkas av förändringarna, återstår att se. På fråga om kostnaderna kommer att öka för e-handlarna svarar Thomas Backteman att det är "nödvändigt att hitta en kostnadstäckning för att upprätthålla systemet", samt för att effektivisera och minska antalet brevbärare.

Vad är det för priser som kommer gälla för 1:a-klassbreven? 

”Alla de detaljfrågorna är för tidigt att svara på. Det är det vi tittar på nu, hur framtidens serviceerbjudande ska se ut, vad det ska finnas för kostnader och vad de innebär kopplat till den nya modellen”, säger Thomas Backteman. 

Hur sannolikt är det att priserna för 1:a-klassbrev mot företag höjs? 

"När det gäller priset tror jag att det är ganska enkelt att konstatera att priset kommer aldrig vara lägre än det är just nu". 

Svenska e-handelsjätten Apotea använder i dag de så kallade 1:a-klasstjänsterna för sina leveranser, i likhet med de flesta e-handlare, enligt grundaren Pär Svärdson. 

Han menar att en kostnadshöjning skulle kunna slå hårt mot många e-handlare. 

”För oss är det väldigt viktigt att posten bibehåller servicenivån och att priserna inte går upp, för det är redan väldigt små marginaler", säger Pär Svärdson. 

E-handelskungen understryker samtidigt att Postnord inte är den enda spelaren på marknaden.

”Det är inte så att bilindustrin slås ut om Volvo dubblar priset på bilar, då skulle de antagligen sälja färre bilar, det är en marknadsekonomi och det dyker upp nya aktörer", säger Pär Svärdson. 

En annan fråga som dykt upp är varför Postnord inte kan ta med sig "vanliga brev" om de ändå är ute med företagspost varenda dag. 

Thomas Backteman förklarar bakgrunden med att Postnord pratar om tunna och tjocka utdelningsflöden, där det senare anspelar på den dag då majoriteten av brevvolymerna kommer att delas ut.

”Vi har ett tjockt flöde varannan dag, men för att klara både förstaklassprodukten och att säkerställa att alla brev kommer ut inom två dagar måste vi även jobba med tunna flöden, alltså fortfarande ha utdelning de dagar vi har färre brev", säger Thomas Backteman.

Men om en brevbärare ändå ska till samma område med betalda företagsbrev kan man väl ta med de andra breven också?

"Vi tittar på vad som är effektivast, det sättet eller att ta en större mängd – det vill säga det tjocka flödet – varannan dag. Hur ska det tunna flödet, det vill säga hanteringen de dagar vi egentligen inte delar ut, se ut och vad ska man ta och inte ta med? Det är frågor vi måste få svar på genom tester".

Om allt faller väl ut räknar Postnord med att implementera systemet under nästa år.

Läs mer