PR-veteraner flyr från gammel-tv - nu vill de bygga tv-hus på nätet

Breakit - PR-veteraner flyr från gammel-tv - nu vill de bygga tv-hus på nätet
Bolagets grundare och innehållsproducenter. Övre raden: Joon Pont'en och Nikeisha Andersson. Nedre raden: Peter von Satzger, Lubbe Garell, Jonas Malm, Henrik Carlheim-Gyllenskiöld och Gustaf Ryding. Foto: Pressbild
Jonas de Lange
Jonas de Lange
Reporter

I veckan lanserades mediebolaget Zlipr en rad tv-kanaler på nätet. Bakom bolaget står MTV:s gamla PR-chef, Peter von Satzger och mediebolaget Media Planets vd Gustaf Ryding.

Jonas de Lange
Jonas de Lange
Reporter

Allt fler tittare flyr från traditionell tv och “cut the cord” har sedan länge varit ett välanvänt uttryck i USA för att säga upp sitt tv-avtal.

Men det betyder inte att rörlig bild är döende rent generellt.

“Egentligen tappar ju inte tv som fenomen tittare. Det enda som har hänt är att tittarna har bytt plattform. Men många av produktionsbolagen har inte riktigt hängt med i utvecklingen och flyttat efter”, säger Peter von Satzger som är innehållschef på tv-plattformen Zlipr.

Peter von Satzger har i tio år varit PR-chef för Viacom i Europa, bolaget som äger tv-kanalerna MTV och Comedy Central.

“Jag tror att den typen av format som vi gjorde på MTV gifter sig ganska bra med det nya tittarbeteendet som finns på nätet”, säger han.

Zlipr skapar en rad nischade kanaler om bland annat mat och dryck, jakt och musik. De flesta riktar sig mot människor i åldern 21 till 45 år.

Men att tjäna pengar på webb-tv är inte lätt. Intäkterna per tittare är betydligt mindre och plattformarna, som till exempel Youtube, tar en stor del av kakan.

Bolaget har därför valt att fokusera på andra reklammodeller som till exempel “native marketing”, eller sponsrat innehåll. Reklamformatet har under flera år varit mycket omdiskuterat i mediekretsar men Peter von Satzger tror att det passar bolagets målgrupp bra.

“Att reklamen blir en del av innehållet är det mest 50-åringar som klagar på. Jag skulle säga att de flesta under 40 är vana och snarare tycker att det är bra om reklamen är en del av innehållet. Så länge det inte stör upplevelsen såklart”, säger Peter von Satzger.

Han påpekar samtidigt att Youtube inte är deras enda plattform.

“Vi distribuerar våra program på en massa olika sociala medier och skapar innehåll. Vi pratar även med fler olika plattformar. Youtube är kanske den största nu för att det är så etablerat men faktum är att vi har stängt av Youtube-reklamen på våra klipp nu i början”, säger han.

Inte heller på innehållssidan vill de vara som andra på Youtube. Till skillnad från Pewdiepie och de andra vloggarna satsar Zlipr på lite dyrare reportageproduktioner. De två grundarna har därför hämtat in en rad videoproduktionsproffs. Bland annat Henrik Carlheim-Gyllensköld, Jonas Malm och Nikeisha Andersson.

“Det man får många tittare på är stark berättarteknik det är därför vi har fått med de här människorna. De kan inte jämföras med youtubers. Det som ligger närmast är nog amerikanska Vice egentligen, fast vi gör underhållning och inte nyheter”, säger Peter von Satzger.

Bolaget startades med, enligt grundarna, blygsamma medel från produktionsbolaget Framtidsmedia. Men bolaget har redan börjat tjäna pengar och räknar med att gå med vinst redan nästa år. Det beror bland annat på att bolaget inte bara tjänar pengar på sina egna kanaler. De producerar även material för olika mediebolag.

“Det är en massa bolag som skriker efter rörlig bild men mediebolagen har inte riktigt hunnit anpassa sig till det. Där har vi en viktig affärsmöjlighet. Vi kan sälja vår produktionskapacitet till andra. Allt material behöver inte visas på våra kanaler”, säger Peter von Satzger.

Läs fler artiklar
LÄS MER