Att göra någonting bra för världen ser ut att bli allt viktigare för entreprenörer. Det finns många utmaningar att lösa och bolagen som vill göra jorden till en bättre plats att leva på blir både fler och större.
Några företag som har uppmärksammats för sitt arbete är exempelvis Karma, Trine och Learning to sleep.
En av de stora svenska investerarna i den här typen av startups är Klarna-grundaren Niklas Adalberths Norrsken Foundation. Tanken med verksamheten är att hitta och investera i så kallade "impact-bolag", och i förlängningen skapa en impact unicorn – ett företag som påverkar 1 miljard människor positivt.
Nu meddelar Norrsken Foundation att man drar igång en storsatsning för att lyfta fram den här typen av startups. Idag släpps en lista över hundra bolag som de menar är bäst i Norden på "impact", och i höst koras en segrare på deras nya event Impact Week.
“Det finns massor av bra nyhetsmedier som har vuxit fram, som har varit betydelsefulla för att hylla tech-entreprenörer. Det är relativt lätt för den typen av entreprenörer att få uppmärksamhet och investerare. Men impact-entreprenörer har varit diffust för många. De har inte alls hyllats på samma sätt som andra tech-entreprenörer”, säger Erik Engellau-Nilsson, vd på Norrsken Foundation, och fortsätter:
“Sen är de här problemen och frågorna ångestladdade. Vi vill visa att allt är inte är nattsvart. Det finns entreprenörer, startups och stiftelser som jobbar hårt för att lösa det här och vi tror att man löser problem när man är optimistisk.”
Erik Engellau-Nilsson berättar att de vill lyfta fram bolag utifrån andra faktorer än värdering och tillväxt. Bolagen på Norrskens lista har exempelvis tagits fram utifrån parametrar som affärsmodellens impact, produkt- och användarupplevelse samt skalbarhet.
Själva veckan ska vara en chans för dem att nätverka och känna pepp i sitt arbete med samhällsförbättrande tjänster.
“Men vi hoppas också att de här företagen ska blir en mer attraktiv arbetsgivare. Vi tror att det finns många som vill arbeta med de här frågorna och vi vill att listan ska bli en samlingspunkt och kanal för rekrytering”, säger han.
På Impact Week i slutet av september kommer tre vinnare att koras, där priset består av tjänster från McKinsey, Brunswick och Mannheimer Swartling. Innan dess kommer allmänheten också att få chansen att nominera startups som Norrsken Foundation kan ha missat i sin egna uttagning.
Man har också komponerat ihop ett kort trumsolo med tillhörande film och meddelande som tilldelas alla startups på listan.