Sök

Netflix lanserar "Störst av allt" – jättens första svenska serie

NetflixMedier

Lina Broneus basar över Netflix innehåll i norra Europa. Foto: Erik Wisterberg.

Erik Wisterberg

Erik Wisterberg

Reporter

Nu lanserar Netflix sin allra första svenska originalserie.
Breakit möter Lina Broneus – tv-veteranen som ska hålla emot när jättarna attackerar.
"Vi jobbar hela tiden för att bli bättre", säger hon.

Med serien ”Störst av allt” – som kretsar kring en brutal skolskjutning i Stockholm – höjer streamingjätten Netflix ambitionen rejält i Sverige.

Det är nämligen Netflix första svenska originalserie någonsin.

Premiären sker i nästa vecka – och du lär läsa om det överallt eftersom Netflix på onsdagen höll en fullspäckad pressdag på ett exklusivt hotell i centrala Stockholm.

Förväntningarna på serien, baserad på Malin Persson Giolitos succébok, är höga.

"Vi hoppas att den blir en stor succé i Sverige, men också att den kan resa till Norden, Europa och över hela världen", säger Lina Brouneus.

Hon jobbade i många år för den svenska mediejätten MTG, där hon bland annat var innehållschef för Viaplay – en av Netflix huvudkonkurrenter i Sverige.

2018 bytte hon sida. Sedan dess jobbar hon som ansvarig för den amerikanska streamingjätten Netflix originalinnehåll i norra Europa. 

Satsar på lokalt innehåll

Vi konsumenter har främst vant oss vid att Netflix pumpar ur sig högkvalitativa amerikanska produktioner.

Men framöver kan kunderna räkna med fler program som är skräddarsydda för Norden och Sverige. Det kan komma i form av helt egna originalproduktioner, samproduktioner med exempelvis tv-kanaler eller rena licensaffärer.

Huvudsaken är att det är unikt och bra innehåll.

"Det lokala innehållet gör en stor skillnad för oss på den lokala marknaden, men differentierar oss också på den globala marknaden. Det kommer att spela en otroligt stor roll framöver", säger Lina Brouneus.

Långt från onsdagens pressmys håller dock mörka moln på att torna upp sig. Netflix har fått dominera alldeles för länge, menar vissa.

Här är det nya streamingkriget

Mycket talar för att 2019 blir omtumlande på streamingmarknaden. Det talas till och med om ett streamingkrig, där flera jätteföretag spänner musklerna och skjuter på Netflix.

# Disney lanserar en egen streamingtjänst kallad Disney Plus i slutet av året. Bolaget har precis köpt filmstudion 21st Century Fox, för motsvarande 660 miljarder kronor. Affären ger Disney tillgång till en av världens största rättighetskataloger. Vi snackar Star Wars, Marvel och Avatar. Till det kommer såklart Disneys egna rättigheter.

# Apple tillkännagav precis sin variant, Netflix-utmanaren Apple TV+. Där ska stjärnor som Steven Spielberg och Oprah Winfrey fixa exklusivt innehåll. Men Apples utmanare ska också ge kunderna möjligheten att streama innehåll från spelare som HBO, Showtime och Cinemax.

# Telekomjätten AT&T köpte i höstas Time Warner, ett medieföretag som bland annat äger HBO och filmstudion Warner Bros – en av världens största. Senare i år lanserar AT&T sin egna streamingtjänst, som ska fyllas med innehåll från hela Time Warner samt tredje part.

Innehåll försvinner

Allt detta betyder att aktörer som Netflix kan tappa attraktiva delar av sin katalog. Vi har redan sett att Netflix börjat skrota allt som har med det Disney-ägda superhjälteuniversumet Marvel att göra.

På barnfronten blir slakten troligen brutal, något som redan syns genom att 2010-talets kanske mest populära barnfilm Frost redan är borta.

"Innehåll, både hos oss och andra tjänster, kommer och går. Det är den naturliga licensieringscykeln", säger Lina Broneus.

I en sådan miljö blir eget innehåll, som består, sannolikt än viktigare.

Lina Broneus säger att den nordiska marknaden är väldigt konkurrensutsatt. Och nu tilltar konkurrensen ytterligare med tjänster som Apple TV+.

Hur ser du på konkurrensen från Apple?

"Jag tänker att konkurrens alltid är bra. Det får dig att bli ännu bättre och det jag jobbar med är hur vi kan hitta och få ut det bästa innehållet på den här marknaden.

Nyligen gick Viaplay ut med hur många kunder de har – vågar du säga att Netflix är störst i Sverige?

"Jag skulle säga att det är en väldigt spännande marknad att vara på, som kräver mycket av oss. Det är en dynamisk marknad som vi ser fram emot att fortsätta investera i".

Läs mer