Sök

Ny miljonsmäll i spåren av Metros krasch – startups drabbas

MetroWifogMedier

Metros vd Christen Ager-Hanssen. Foto: Tomas Oneborg / SvD

Stefan Lundell

Stefan Lundell

Medgrundare och reporter

Okända förlorare när haveriet rycker närmare.

I morse fanns ingen Metro på tunnelbanan i Stockholm eller på tidningens andra utdelningsställen runt om i Sverige. Orsak: Tryckeriet vägrade trycka tidningen om inte Metro i förväg betalade – och de pengarna hade inte bolaget.

Framtiden för Metro är nu högst osäker. I bästa fall väntar en rekonstruktion och i värsta fall konkurs.

De uppenbara förlorarna vid en rekonstruktion eller konkurs är personalen som då riskerar att förlora sina jobb. Men även en rad svenska och utländska startups kommer då att hamna i kläm.

De senaste månaderna har nämligen Metros ägarbolag Custos köpt aktier i flera techbolag. Som betalning har man använt sig av medieutrymme i Metro.

“I princip erbjuds du en massa helsidesannonser i Metro och en del display-annonser på Metros sajt”, säger en källa till Breakit.

Men nu är det alltså i högsta grad osäkert om Metro ska finnas kvar och därmed riskerar de bolagen som tagit in Custos som ägare att bli blåsta på sin betalning. Exakt hur många företag som fått in Custos som ägare i utbyte mot annonsutrymme är oklart. Men Breakit har i alla fall identifierat en handfull och ett av dem är det First North-listade bolaget Wifog.

Enligt Wifogs företagsledning har bolaget cirka 15 miljoner kronor i outnyttjat annonsutrymme hos Metro. I ett pressmeddelande skriver Wifog att de följer “utvecklingen i Metro nogsamt och kommer löpande informera marknaden”.

Wifog-aktien rasade igår med över 20 procent.

Metros vd Christen Ager-Hanssen, som också leder Custos, tonar dock ner problemen.

"Vi har gjort några affärer där vi betalat med mediautrymme för aktier. Men det handlar inte om jättemånga affärer och vi kommer att fullgöra våra åtaganden", säger han.

Christen Ager-Hanssen är övertygad om att en konkurs kan undvikas:

"En konkurs vore den enkla vägen ut ur det här men vi kommer inte välja den lösningen. Jag jobbar för att vi ska få till en företagsrekonstruktion där vi bland annat drar ned på utgivningen av papperstidningen. Förhoppningen är att få till en sådan lösning så snabbt som möjligt", säger han till Breakit.

Läs mer