Klarnas betalningssätt får kritik av Konsumentverket

Klarna e-handel fintech
Klarnas betalningssätt får kritik av Konsumentverket

Foto: Claudio Bresciani / TT.

Towe Boström

Reporter

Konsumentverket tar Klarna i örat och kritiserar betaljättens marknadsföring.

Konsumentverket kritiserar betaljättens marknadsföring, skriver Di Digital. Bakgrunden är att myndigheten mottagit anmälningar rörande utformningen av Klarnas betalningsalternativ. 

Den som e-handlar genom Klarna ställs i dag inför ett antal olika alternativ, exempelvis betalning genom faktura eller uppskjuten betalning. Sedan en tid tillbaka marknadsförs krediter under alternativet ”konto”, där kunden måste upprätta ett konto och betala inom två veckor, därefter tillkommer ränta.

För att komma till direktbetalning krävs det ytterligare klick. En utformning som uppfattats som vilseledande av kunder och har lett till att Konsumentverket mottagit 25 anmälningar, skriver Di. 

”De ekonomiska konsekvenserna verkar, utifrån marknadsföringen, som obefintliga”, skriver Konsumentverket i ett uttalande. Myndigheten vill också se en rättelse hos bolaget. 

Klarnas deadline för att yttra sig är den 3 april.

Läs fler artiklar
LÄS MER