Sök

Intersport gör som H&M – öppnar konceptbutik på Östermalm

Intersporte-handeldetaljhandel

Foto: TT/Istockphoto

Caroline Englund

Caroline Englund

Reporter

Intersport tar efter H&M och slår upp en konceptbutik i köpcentret Fältöversten på Östermalm.

I november 2017 slog H&M upp portarna för sin första så kallade konceptbutik. I butiken erbjuds kunderna ett mindre men mer noggrant utvalt utbud, möjlighet att dricka kaffe och digital service i form av speciella taggar på kläderna som gör att personalen hela tiden har koll på vilka storlekar som finns ute i butiken.

Klädjätten har sedan dess öppnat fler liknande koncept och syftet är att locka tillbaka kunderna, som i allt högre utsträckning handlar på nätet, till de fysiska butikerna.

Nu går Intersport samma väg och öppnar sin första konceptbutik i samma köpcenter – Fältöversten på Östermalm i Stockholm. 

“Syftet med den nya butiken är att sy ihop digital och fysisk handel”, säger Intersports vd Marcus vd till tidningen Market.

2018 var ett tufft år för sportkedjan Intersport, som precis som många andra detaljhandlare, kämpar med den digitala omställningen.

För drygt ett år sedan meddelade kedjan att man säger upp kontorspersonal för att istället kunna anställa personer med kompetens inom näthandel.

Vd:n Marcus Wibergh sa då att Intersport måste anpassa sig efter rådande konkurrens och att det var en del i den stora förändring som detaljhandeln står inför.

I samband med det rekryterade kedjan också e-handelsstjärnan Jarno Vanhatapio,som grundat det snabbväxande och nätbaserade modebolaget NA-KD, till styrelsen. Styrelsen förstärktes också i november med elgigantens vd Niklas Eriksson. 

Läs mer