Swish får svenskarna att donera mer pengar till välgörenhet

Breakit - Swish får svenskarna att donera mer pengar till välgörenhet
Foto: Press/Lina Hansson
Jon Mauno Pettersson
Jon Mauno Pettersson
Nyhetschef

Appen, som låter användarna föra över pengar till varandra via telefonnummer, har fått fart på svenskarnas donationer.

Jon Mauno Pettersson
Jon Mauno Pettersson
Nyhetschef

Storbankernas gemensamma betaltjänst Swish är idag den digitala betaltjänst som växer klart snabbast i Sverige. För ett år sedan var det "bara" 19 procent som uppgav att de använde tjänsten – i september var samma siffra 51 procent.

I dag använder hela 3,58 miljoner människor den mobila betaltjänsten. 

Men appen har inte bara förändrat hur vi skickar pengar mellan varandra. Enligt en ny undersökning som Breakit tagit del av, som gjorts på uppdrag av Swish själva, har betalappens framfart även fått svenskarna att donera mer pengar.

I åldersgruppen 18-35 uppger exempelvis fler än var tredje person att Swish ökar sannolikheten för dem att donera pengar till välgörande ändamål. 

”Vi vet att de två främsta anledningarna till att människor använder Swish är att det är enkelt och går snabbt. Vi tror att just dessa faktorer är avgörande för en stor grupp människor när det gäller att gå från tanke till handling”, säger Per Ekwall, pressansvarig hos Swish.

Den välgörande riksinsamlingen Världens Barn uppger i sin tur att de fått in dubbelt så mycket pengar via Swish som via sms under deras insamlingskampanj i år.

”Det är en ny insamlingskanal som ger oss möjlighet att nå helt nya målgrupper, exempelvis ungdomar och studenter, som lockas av att man kan skänka valfritt belopp”, säger Evy Jonsson, kampanjledare för Världens Barn, som är Radiohjälpens största insamlingskampanj.

Enligt Evy Jonsson tenderar folk även att donera större belopp när de skänker pengar via Swish.

”Vi ser stora möjligheter att kunna öka vårt insamlingsmål till nästa år”, säger Evy Jonsson. 

Läs fler artiklar

På breakit.se sparar vi information om ditt besök i kakor. Se vår policy.

OK
Läs nästa artikel