Boka.se vill skapa ett Onlinepizza för bokningstjänster

Boka.se
Boka.se vill skapa ett Onlinepizza för bokningstjänster

Petter Sehlin. Foto: Press

Tobias Blixt

Reporter

Vill skala upp verksamheten.

Petter Sehlins bakgrund som entreprenör sträcker sig bakåt till slutet av nittiotalet och webbkonsultbyrån Eskimo Media. När IT-bubblan sprack bestämde sig gänget bakom företaget för att utveckla en tjänst för radannonser med fokus på motorfordon.

Den tog fart och strax därefter blev de uppköpta av Tradera. När Tradera sedan såldes vidare till Ebay för 365 miljoner kronor satt Petter Sehlin på cirka 3-4 procent av aktierna i Tradera.

Sedan dess har han byggt och sålt flera bolag, berättar han, samtidigt som han har varit verksam som ängelinvesterare. 

Nu vill han skapa ett Onlinepizza för service- och tjänstesektorn med sin sajt Boka.se. Massörer, frisörer och personliga tränare ska exempelvis kunna ansluta sig till systemet.

“2005 hade varenda pizzeria en egen telefon för beställning och en bil som körde ut maten. Marknaden för beställning och utkörning av mat var gigantisk, men oerhört fragmenterad. Vi står inför samma utmaning i tjänste- och servicebranschen, men det kommer att gå snabbare den här gången eftersom samhället generellt är mer digitaliserat idag än när Onlinepizza drog igång”, säger Petter Sehlin.

Bakom varumärket Boka.se står Petter Sehlins bolag Youcal, som är godkända som betalningsinstitut av Finansinspektionen. En stark fördel enligt honom själv, eftersom betalningarna går genom dem själva och inte någon annan har de själva full kontroll över transaktionerna.

“Via många andra kan det ta upp till 10 arbetsdagar för leverantören att få ut pengarna i handen, ett jättestort problem för till exempel en massör eller frisör som i vissa fall lever från hand i mun. Hos oss tar det max 72 timmar”, säger Petter Sehlin.

Fokus för Petter Sehlin just nu är att skala upp verksamheten. Han tror att det kommer att ske flera uppköp inom affärsområdet, som när Hitta.se nyligen köpte upp Bokadirekt.se för 200 miljoner kronor.

Själv säger Petter Sehlin att han inte är intresserad av att sälja.

“Vi är inte till salu, utan överväger själva förvärv av strategiskt intressanta tjänster”, säger han.

Boka.se lanserades redan i januari 2016, men det är först i år som betalningstjänsten och deras abonnemang har lanserats. 

Petter Sehlin berättar att de just nu har cirka 5500 kunder ansluta, med en tillväxt på 500 nya kunder i månaden. Det är också nu de har nått en nivå där han ser att de kan lansera en egen sökportal.

Framöver lockar också en Europa-expansion.

"Tillståndet från Finansinspektionen gäller för Europa. Runt hörnet är Tyskland och Spanien de mest intressanta. Vi har redan sonderat terrängen på båda de här marknaden", säger Petter Sehlin.

Läs fler artiklar
LÄS MER