Northzones Marta Sjögren: “Därför är vi superfascinerade av millennials just nu”

Northzone riskkapital trendspaning
Northzones Marta Sjögren: “Därför är vi superfascinerade av millennials just nu”

Marta Sjögren, Northzone. Foto: Press samt Istock

Johanna Ekström

Reporter

Efter succérna i Spotify, Avito och Izettle har Sveriges framgångsrikaste riskkapitalbolag Northzone hittat en ny favorit – millennials.

Partner Marta Sjögren förklarar varför.

Samtidigt som allt fler bedömare varnar för en annalkande lågkonjunktur ångar den svenska riskkapitalmarknaden på som aldrig förr.

“Det finns mer kapital på marknaden än någonsin. Samtidigt ökar tendensen att ifrågasätta kvaliteten även på de bolag som lyckas ta in kapital”, säger Marta Sjögren, partner på ett av Europas framgångsrikaste riskkapitalbolag det senaste årtiondet, Northzone.

Att fler investerare slåss om bolagen har också gjort att prissättningen är mer aggressiv – även om Northzone fortfarande anser att nordiska bolag har en okej prissättning jämfört med  hur det ser ut på många andra marknader.

“Eftersom Northzone har vuxit så ser vi nu även mycket dealflow från London, Berlin, New York och södra Europa. Prissättningen i Norden är absolut mindre ‘blown out of proportion’ än på vissa andra marknader”, säger Marta Sjögren.

Hon säger att Northzone aldrig fått så många propåer som nu, samt att det aldrig funnits så mycket kapital som nu.

“Historiskt sett så har konjunkturen följt en fem- till tioårscykel, och vi börjar närma oss toppen av cykeln. Jag tror att vi fortfarande är på väg upp. Men, vår erfarenhet är att de bästa entreprenörerna alltid kan få in kapital oavsett var konjunkturen befinner sig. Spotify är ett bra exempel på ett bolag som har tagit in tidiga rundor under mindre bra ekonomiska omständigheter som hösten 2008 och 2009”, säger hon och fortsätter:

“Som riskkapitalbolag investerar vi dessutom på tio års sikt, så vi påverkas inte så mycket om det blir något hack i tillväxten”.

Just nu tittar hon mycket på millennials som ett spännande investeringstema. Millennials är personer som är födda någon gång mellan början av 1980-talet och mitten av 1990-talet.

Det har inte hänt så mycket inom HR- och lönehanteringsområdet på 40-50 år. Nu börjar det komma nya tjänster som tänker mer ‘employee first’

För fem år sedan var det intresset främst relevant för investeringar i konsumenttjänster. Nu har Northzones intresse för millennials breddats till B2B, alltså bolag som levererar tjänster till andra bolag.

“Vi är väldigt intresserade av resan som denna grupp gjort från konsumenter, till att bli mellanchefer och få mer seniora roller på sina jobb”.

Det i sin tur skapar en helt ny möjlighet för en viss typ företag.

“Millennials vill inte jobba med gamla system som Cisco eller IBM, varför ska man göra det när man kan ha en supersnygg interface, bättre kundupplevelse, mer transparent prissättning – och en mer modulär produkt som är mer datadriven? Det handlar bland annat om tjänster inom finans, marknadsföringsteknik, business intelligence, HR-tech. Det är ett stort intresseområde för oss”., säger hon.

Några exempel på ett sådana bolag som Northzone investerat i är tyska HR-startupen Personio och den finska CX-analys bolaget HappyOrNot.

“Både HappyOrNot och Personio växer enormt snabbt. Deras produkter har skapats för en ny generation av affärsledare, som tänker mer automatisering och mer effektivisering”.

“Det har inte hänt så mycket inom HR- och lönehanteringsområdet på 40-50 år. Nu börjar det komma nya tjänster som tänker mer ‘employee first’. Den typen av bolag växer väldigt fint”, säger hon.

Ett annat område som Marta Sjögren har ett extra öga på är healthtech.

”Vi har bara sett början av healthtech-revolutionen. Jag är övertygad om att vi kommer få se många intressanta bolag framöver, som tydligt kan visa på en mer effektiv sjukvård – utan ökade kostnader för samhället. De kommer att tackla de mest relevanta vertikalerna, som förebyggande vård, mental hälsa och kroniska sjukdomar.”

Har kommit långt

Riskkapitalindustrin har fått mycket kritik för att endast en (1) procent av deras kapital allokeras till kvinnliga entreprenörer. Enligt Marta Sjögren har saker förändrats till det bättre, även om det går långsamt.

“Vi har kommit otroligt långt sedan jag började jobba inom riskkapitalbranschen i London för tio år sedan, då hade mindre än cirka 2 procent  av alla investeringsförslag vi såg kvinnliga medgrundare. Förra året var 24 procent av våra investeringsrundor på Northzone i bolag med kvinnor som medgrundare. Det är fortfarande låga nivåer, men ändå ett stort steg”

Enligt Marta Sjögren jobbar Northzone med jämställdhet bland annat genom att uppmuntra det som de ser som positiva steg hos portföljbolagen.

“Det finns till exempel en tydlig korrelation mellan vilka som kommer in på seniora positioner, och vilka man sedan anställer. Att till exempel ha kvinnor i ledning och styrelse har en otroligt stor påverkan på hur mycket man tar upp jämställdhetsfrågan i bolaget. Det är värdefullt att lägga till att bolag tjänar på att ha en diversifierad rekryteringsstrategi. Resultatmässigt presterar diversifierade bolag bättre”, säger hon.

Ett exempel är MarketInvoice, ett London-baserat fintechbolag som Northzone investerat i, som anställt en kvinnlig teknisk chef. Det i sin tur har påverkat hur hela utvecklarteamet ser ut, menar hon.

Tittar ni på de här sakerna även innan ni gör en investering?

"Eftersom vi går in först senare i bolagen kan det vara svårt för oss att påverka sammansättningen från start. Men när jag träffar bolag och ser att någon av medgrundarna äger en mindre andel än övriga brukar jag alltid fråga hur de tänkt. Det brukar alltid vara värt att gräva i".

"För när bolag anställer en kvinnlig vd så har vi ibland sett att hon inte fått en marknadsmässig andel av ägandet. Då tycker jag att det är en superviktig fråga att ta upp. Det är viktigt att ägandet ligger hos de som är operativa. Det är något som påverkar oss, och även liknande aktörer som ska finansiera bolagen senare", säger hon.

Läs fler artiklar
LÄS MER