Schibsted ger upp fighten mot Google: "Blev för dyrt"

Google Schibsted GDPR
Schibsted ger upp fighten mot Google: "Blev för dyrt"

Schibsted gräver ned stridsyxan. Foto: TT samt AP.

Erik Wisterberg

Reporter

De valde att stå upp mot Google.
Nu backar Schibsted, kan Breakit avslöja.

Med bara några veckor kvar till att GDPR trädde i kraft slog nyheten ned som en bomb i medie-Sverige. Publicisterna och jätten Google var på kollisionskurs gällande automatköpta annonser – vilket är en miljardmarknad.

Det handlar om de annonser som du ofta ser på nyhetssajter, inte sällan baserade på just din sökhistorik.

De medier som inte gick med på Googles krav riskerade att bli utan den stora efterfrågan på automatköpta annonser – så kallade banners – från it-jättens plattform.

Schibsted valde snart att helt stänga av möjligheten att köpa annonser på dess sajter via Googles verktyg.

"Som läget ser ut just nu så kan vi inte tillgodose de krav Google ställer”, sade Anders Nylander, försäljningsdirektör på Schibsted Sverige.

De tog fighten med jätten, vars annonssystem DBM står för en stor del av alla programmatiska annonsköp. Orsaken? Schibsted ville inte gå med på att hämta in samtycke från läsarna för att dela användardata med Google, utan att veta vad den skulle användas till.

Nu backar Schibsted, kan Breakit avslöja.

"Man har lite gett upp, vilket är tråkigt. Men det har varit kännbart på intäktssidan, det har inte varit någon hemlighet", säger en källa med insyn i ärendet.

I skrivande stund är det oklart om förutsättningarna i sak har ändrats.

I Schibsteds senaste kvartalsrapport konstaterade bolaget att annonsintäkterna på nätet påverkats negativt av GDPR i Sverige. Detta är enligt Breakits källor direkt kopplat till Google-problematiken.

Enligt Breakits källor blev kampen mot Google helt enkelt för kostsam – i och med att man de facto tackar nej till miljoner varje månad. Försäljningen under årets första kvartal ska fortsatt ha varit svag.

Joakim Flodin, försäljningsdirektör på Schibsted Sales & Inventory, bekräftar i ett sms till Breakit att man till månadsskiftet "delvis" släpper på annonsköp via Googles plattform.

Breakit har sökt honom för att ställa ytterligare frågor.

 

Läs fler artiklar
LÄS MER