Sök

Daniel Helldén om elscooterdöden: "Jag förutsätter att de skaffar mer hållbara cyklar"

LimeVoiHållbarhet

Daniel Helldén vill se mer hållbara elsparkcyklar. Foto: Läsarbild på trasig Voi, samt Fredrik Hjerling.

Erik Wisterberg

Erik Wisterberg

Reporter

Trafikborgarrådet Daniel Helldén reagerar på Breakits reportage.

De säljs in som framtidens miljövänliga transportmedel i storstäderna. Men de delningsbara eldrivna sparkcyklarna som Voi, Lime och de andra aktörerna pumpar ut på gatorna i tusentals, riskerar att hamna på soptippen efter bara två månader.

Det berättade Breakit i ett reportage i förra veckan. Totalt riskerar tiotusentals elscootrar att hamna på soptippen, bara i år.

Stockholms trafikborgarråd Daniel Helldén (MP) är i grunden positiv till de nya tjänsterna. Samtidigt konstaterar han nu att bolagen bör arbeta med elsparkcyklar som håller längre.

"Det är klart att det bör vara fordon som är mer hållbara, så att inte är någon form av slit-och-släng-varor", säger Daniel Helldén till Breakit.

Livslängden på elsparkcyklarna rymmer självklart en miljömässig dimension. Men det är också en fråga om överlevnad rent affärsmässigt för de riskkapitaldopade elscooterbolagen. Ju längre deras sparkcyklar håller, desto bättre blir affären.

Daniel Helldén pekar på att fenomenen ännu är i sin linda.

"Det är något helt nytt, men jag förutsätter att de kommer att skaffa sig mer hållbara cyklar", säger han.  

Daniel Helldén menar också att marknadskrafterna talar för att detta kommer att ske.

"Jag har svårt att tänka mig att de kan driva en affärsmodell om de inte håller mer än några månader. Jag tror att det kommer att leda till mer hållbara produkter".

Planerar uppförandekod för elscooterbolagen

I USA har vandalism av sparkcyklarna blivit en allt vanligare syn, speciellt i städer där de fullkomligen har översvämmat gatorna. I Sverige har läget varit mer kontrollerat.

Men i takt med att allt fler aktörer etablerar sig, snart kan det finnas sex-sju konkurrerande märken i Stockholm, finns risken att elscootrarna upplevs som ett problem av invånarna även här.

Daniel Helldén höll nyligen ett runda-bords-samtal med aktörerna på marknaden. Nästa steg är att trafikkontoret håller på att ta fram en uppförandekod, som man hoppas att elscooterbolagen gemensamt kan ställa sig bakom.

Ett av de skarpa förslagen är att etablera så kallade "hot spots" i city, alltså speciella platser där elscootrarna ska parkeras. Idén är att låta användarna få ett lite lägre pris när de parkerar i en hot spot, istället för att dumpa elscootern på första bästa trottoar.

"Vi för diskussioner med dem om att styra upp parkeringen, genom att ha hot spots, så att de inte står spridda överallt. Om vi kan komma överens om det så kan det bli en bättre fungerande marknad än i USA", säger Daniel Helldén.

Läs vår granskning här: Elscootrar med en livstid på 60 dagar – hur hållbart är det?

Läs mer