Källa: Här är H&M:s nya hemliga projekt

H&M Afound Infrabolaget
Källa: Här är H&M:s nya hemliga projekt

H&M:s vd Karl-Johan Persson

Stefan Lundell

Medgrundare och innehållschef

H&M: "I det här skedet väljer vi att inte kommentera."

I förra veckan kom klädjätten H&M med nya försäljningssiffror för det senaste kvartalet. Trots att försäljningen utvecklats klart godkänt så föll H&M-aktien kraftigt på börsen direkt efter att siffrorna offentliggjorts.

Osäkerheten kring hur bolaget ska navigera i den nya digitala verkligheten är uppenbarligen fortfarande stor. Parallellt med klädjättens traditionella nät av över 4000 butiker och e-handel så pågår ett stort utvecklingsarbete med att hitta nya affärskoncept.

Till exempel avslöjade Breakit för ett år sedan att H&M låg i startgroparna för en storsatsning som några veckor senare visade sig vara butiks- och nätkonceptet Afound.

Nu uppger en källa med insyn i H&M att klädjätten har ett nytt hemligt projekt på gång. Internt kallas satsningen för “Infrabolaget” och chef för satsningen ska vara svensken Anders Heikenfeldt.

Enligt Breakits uppgiftslämnare är planen att göra en inbrytning på företagsmarknaden. Historiskt har H&M:s fokus legat på att sälja kläder till privatpersoner men nu är det alltså andra företag som ska bearbetas.

Grundtanken är att H&M redan har upparbetade kontakter med asiatiska klädproducenter. När det uppstår ledig kapacitet kan H&M tillsammans med tillverkarna producera företagskläder.

“De blir en direkt konkurrent med New Wave. Man har redan ett nätverk av producenter och kan använda det för att producera åt andra företag”, säger Breakits källa.

New Wave omsatte förra året 3.069 miljoner kronor och gjorde ett rörelseresultat på 353 miljoner kronor inom affärsområdet företag där profilkläder till företagsmarknaden ingår.

New Wave är en av de stora aktörerna i segmentet men där finns också en rad andra spelare som till exempel Fristad, Kansas, Mascot och Falk & Ross. Breakit har inte lyckats hitta någon uppskattning av hur stor hela marknaden är men det handlar om åtskilliga miljarder kronor.

I det korta perspektivet är en inbrytning på företagsmarknaden knappast något som radikalt förändrar situationen för H&M. Koncernchefen Karl-Johan Persson måste exempelvis fortfarande göra något åt det alltför stora butiksnätet. Men på lite sikt är det den här typen av nya initiativ som kan bli avgörande. Butikskonceptet Cos var till exempel ett nytt initiativ inom H&M-familjen som idag utvecklats till en affär på över 10 miljarder kronor.

Ingen från H&M vill idag kommentera Breakits uppgifter. Anders Heikenfeldt passar frågan vidare till H&M:s informationschef Kristina Stenvinkel som i ett sms skriver:

“Vi har alltid mycket spännande på gång och i det här skedet väljer vi att inte kommentera”.

Torsten Jansson, grundare och vd för New Wave har inte hört talas om att H&M ska börja jobba med företagskläder:

“Nej, spontant tycker jag det borde vara smartare om de köpte sig in på marknaden. Det finns ju ett antal onoterade spelare i det här segmentet. Det är en fördel om du har produktionen på plats men det är bara 20 procent av kompetensen du behöver. Försäljningen och distributionen är klart viktigare", säger han och tillägger:

"Det är helt olika saker att jobba med mode till konsumenter och kläder till företagsmarknaden. Jag ser inte att H&M har så stora fördelar om de går in i det segmentet".

Är du intresserad av den mode och fashiontech? Då får du inte missa Breakits event om skönhets- och modetech, som är tillbaka den 4 april i Stockholm. Läs mer här.

Läs fler artiklar
LÄS MER