Sök

Andreas Falck slutade dagjobbet för att satsa på Rawbike – nu väntar Europa

RawbikeTransport

Andreas Falck, vd på Rawbike. Foto: Press

Johanna Ekström

Johanna Ekström

Reporter

Så har Rawbike lyckats sticka ut på den exploderande elcykelmarknaden.

De senaste åren har elcykelmarknaden fullkomligt boomat. En som lyckats rida på vågen är Andreas Falck, som tillsammans med fyra andra, drog igång sitt elmopedsbolag Rawbike i början av 2017.

“En av oss hade sett en kanadensisk förlaga som vi tog hem och testade. Det fanns inget liknande på den svenska marknaden vid den tiden. Vi kände att vi hade hittat något unikt”, säger han.

Rawbike designade sin egen produkt och hittade en tillverkare i utkanten av Shanghai. Förra året omsatte bolaget runt 9 miljoner och gick med vinst.

Hur har ni lyckats sticka ut ur mängden av elcyklar och moppar?

“Det finns några nyckelfaktorer. En är just det att vi ganska snabbt fick den klassad som en klass 2-moped. Det innebär att man får köra den på cykelbanor med cykelhjälm. En annan är att vi tidigt kände att vi hade en 'lila ko' – en produkt som verkligen stack ut rent designmässigt”.

"Utöver det har vi jobbat stenhårt med kundtjänst. Det är ett stort köp för många och det gäller att vara generös, transparent och hela tiden vara på tå”.

Rawbike är ett e-handelsbolag rakt av. I princip alla cyklar säljs över nätet. Bolaget har ett showroom i Nacka, men i övrigt jobbar man främst med ambassadörer.

“Om du bor i till exempel Örebro och är intresserad av att köpa en Rawbike tar du helt enkelt kontakt med en ambassadör där för att prova cykeln”.

Andreas Falck har en bakgrund inom kommunikation och konsultade som reklamare innan han startade Rawbike. Nu jobbar han heltid med bolaget. Övriga grundare sitter i styrelsen men är utöver det inte operativa i bolaget.

Bland dem finns bland annat Andreas Källström Säfweräng, partner på riskkapitalbolaget Altor. 

Nästa år siktar bolaget på en omsättning på mellan 15 och 20 miljoner och nu väntar lansering i Tyskland, Belgien och Norge.

Även där är planen att arbeta med lokala ambassadörer.

“Det är svårt att penetrera ett nytt land med en helt digital affärsmodell. För att lyckas måste du upplevas som lokal och du måste kunna ta emot en kund lokalt. Det kommer man inte ifrån. Utöver ambassadörer har vi också avtal med servicepartner för att kunna erbjuda bra service lokalt", säger han. 

Läs mer