Hon ska få H&M att förstå vad kunderna vill ha – med robotar

H&M e-handel Karriär
Hon ska få H&M att förstå vad kunderna vill ha – med robotar

Danica Kragic Jensfelt. Foto: Linus Sundahl-Djerf/Svd/TT.

Johanna Ekström

Reporter

KTH-forskaren Danica Kragic Jensfelt tog nyligen plats i H&M:s styrelse. Nu vill hon hjälpa krisande klädjätten att förstå bättre vilka kläder kunderna egentligen vill ha, säger hon i en intervju med Di Digital.

Tycker du att det alltid verkar vara rea på H&M? Det kan ligga något i det. Klädjätten har haft det kämpigt de senaste åren. Klädförsäljningen har gått trögt, bolaget har inte fått e-handeln att lyfta och har haft svårt att bli av med sina stora lager.

Det senaste året har det vid flera tillfällen spekulerats i om bolagets ordförande, Stefan Persson, är i färd med att försöka köpa ut bolaget från börsen.

Klart är i varje fall att H&M satsar på att förnya sig.

De senaste månaderna har bolaget toppat laget med experter inom AI.

Nyligen värvade man Christopher Wylie, visselblåsaren bakom Cambridge Analytica-skandalen, som ska konsulta för bolaget inom AI.

H&M har också plockat in Danica Kragic Jensfelt i styrelsen. Hon är professor i datalogi med inriktning på datorseende och robotik vid Kungliga Tekniska högskolan, KTH.

I en intervju med Di Digital berättar hon att hon redan identifierat en rad områden där H&M kan dra nytta av AI.

Bland annat behöver H&M bli bättre på att förstå vilka plagg kunderna egentligen vill ha menar hon.

”Man vill alltid skapa en så bra upplevelse för kunden som möjligt, oavsett om det är en klädbutik, matbutik, eller om det handlar om läkarbesök på nätet. Du vill förbättra och förenkla interaktionen mot kunden och det är här AI kommer in i bilden”, säger hon och fortsätter:

”Det kan till exempel handla om att kunden vill kunna förklara att en klänning behöver passa ihop med några skor som man redan har. Tänk dig en liknande tjänst som en 'personal shopper', men som med hjälp av AI kan utföras på ett automatiskt sätt”.

Under fredagen släppte H&M sina senaste försäljningssiffror som visade på en ökning på 4 procent, i linje med analytikernas förväntningar. Beskedet fick dock bolagets aktie att falla något under fredagen.

Läs fler artiklar
LÄS MER