Breakable Films ska ge världen nya Skam – backas av H&M-arvinge

Medier
Breakable Films ska ge världen nya Skam – backas av H&M-arvinge

Mikael Ljung och Viktor Linnell, Breakable Films. Foto: Press

Jon Wahlqvist

Webbredaktör

“Rätt idé, rätt talang och rätt distributionsstrategi är mer eller mindre likvärdiga beståndsdelar om du vill nå ut med ditt innehåll i dag".

Streamingsajter poppar upp som svampar ur marken och jättar som Netflix och HBO får konkurrens av mer lokala storheter som Cmore och Viaplay. En tydlig trend i den här utvecklingen är en allt kraftigare satsning på egenproducerat innehåll. 

Därför drog Viktor Linnell och Mikael Ljung, båda med bakgrund på Splay, igång Breakable Films i slutet av förra året. Tanken är att de ska sälja in koncept och stå för en helhetslösning med produktion, distribution och marknadsföring för innehåll. Kunderna är streamingtjänster som är i behov av eget material.

Nu får de med sig ett tungt namn i sitt nya projekt när H&M-arvingen Tom Perssons Comade går in i bolaget som delägare. Investeringen gör att de kan dra igång sina satsningar redan i år.

Breakable Films ska framförallt inrikta sig på ungdomsfilm, en genre som stuckit ut de senaste åren med norska Skam som det mest lysande exemplet.

Både Viktor Linnell och Mikael Ljung var medgrundare på Splay och bakgrunden där gör att de känner att de vet vad som krävs för att få ett brett genomslag.

“Rätt idé, rätt talang och rätt distributionsstrategi är mer eller mindre likvärdiga beståndsdelar om du vill nå ut med ditt innehåll i dag,” säger Viktor Linell.

Hur mycket Comade går in med vill de däremot inte kommentera.

 

Läs fler artiklar
LÄS MER