Spotify anmäler Apple till EU – här är Daniel Eks kravlista

EU
Spotify anmäler Apple till EU – här är Daniel Eks kravlista

Daniel Ek, vd Spotify, Tim Cook, vd Apple

Jon Wahlqvist

Webbredaktör

Spotify vill slippa Apples "skatt".

Spotify har anmält Apple till EU:s konkurrenskommissionär för hur de hanterar Appstore.

Det meddelar Spotify-grundaren Daniel Ek i ett blogginlägg.

"De agerar både som spelare och domare för att medvetet begränsa andra app-tillverkare", skriver Daniel Ek.

Som ett exempel tar han att när inköp görs via Apples system tas en avgift på 30 procent ut, något som gör att priserna på Spotifys premium-abonnemang blir högre än för konkurrenten Apple Music.

”Apple ger sig själva orättvisa fördelar”, skriver Daniel Ek.

Enligt Ek ska Apple vid flera tillfällen ha blockerat uppdateringar från Spotify och stängt ute dem och andra konkurrenter från Apple-plattformar som Siri, Homepod och Apple.

Spotifys grundare skriver samtidigt att de inte vill ha någon specialbehandling.

”Vi vill bara ha samma behandling som många andra appar på App Store, som Uber eller Deliveroo, som inte är utsatta för Apples skatt.”

I en kravlista skriver Daniel Ek att bolaget bland annat vill att:

# Appar ska konkurrera på ett rättvist sätt och inte beroende på vem som äger App Store. Alla ska lyda under samma regler och restriktioner – inklusive Apple Music.

# Konsumenter ska kunna välja betalsystem och inte “låsas in” eller tvingas att använda system som Apples med diskriminerande avgifter.

#Appbutiker bör inte ha rätt att kontrollera kommunikationen mellan tjänster och användare och bör inte kunna införa orättvisa begränsningar för marknadsföring som gagnar konsumenter.

Avgiften som Apple tar ut vid köp på Appstore har länge varit ett horn i sidan på Spotify som klagat på att de inte har kunnat konkurrera på lika villkor. 2016 sänkte Apple avgiften till 15 procent – men det gäller bara när abonnemangen är mer än ett år gamla.

”Det är en fin gest, men det löser inte kärnan av problemet med ’Apple-skatten’ och deras betalsystem”, sa Jonathan Prince, dåvarande global kommunikationschef på Spotify när avgiften sänktes.

Läs fler artiklar
LÄS MER