Butiksdöden gav solarie-entreprenören bakom Tan Express en skjuts

TanExpress e-handel Entreprenör
Butiksdöden gav solarie-entreprenören bakom Tan Express en skjuts

Tommy Attar. Foto: Pressbild/Istockphoto

Caroline Englund

Reporter

Butiksdöden i kombination med en techlösning har gett solarie-entreprenören Tommy Attar, som driver kedjan Tan Express, en skjuts. Nu väntar expansion.

Tommy Attar från Upplands Väsby utanför Stockholm har en bakgrund som entreprenör inom flera branscher. Bland annat har han jobbat med restauranger och lekland.

Vid sidan av ville han driva en verksamhet med minsta möjliga insats och personal. Därför valde han att satsa på obemannade solarier 2003. Efter en tid gick solariekedjan, som utvecklades till ett franchise-koncept, så bra att han sålde leklanden och restaurangerna och blev solarie-entreprenör på heltid.

Trots att den allmänna attityden till att sola solarium har svängt sedan 2003 märker Tommy Attar inget kundtapp – tvärtom – går verksamheten bättre och bättre för varje år. Enligt Tommy Attar har omsättningen ökat med 10-20 procent de senaste fem åren.

“Jag tänker att det är lite som med sexleksaker. Få skyltar med att de använder det, men de säljer väldigt bra. Att sola är också en aktivitet som många kanske inte skyltar med men det är väldigt populärt,” säger han. 

Strålsäkerhetsmyndigheten skriver på sin hemsida att det finns ett tydligt samband mellan solariesolande i unga år och hudcancer. Myndigheten avråder därför generellt från att sola solarium. Sedan 2018 är det dessutom inte tillåtet att låta personer under 18 år sola i kosmetiskt solarium.

“Strålarna från ett solarium är identiska med strålarna från den vanliga solen och att hudcancer ökar i Sverige tror jag snarare beror på att charterresandet har ökat. Att sola för mycket solarium är inte bra men så är det med många saker. Vår rekommendation är att man solar en gång varannan vecka och det viktiga är att man inte bränner sig.” säger Tommy Attar.

Han förklarar att 18-årsgränsen, som infördes förra hösten, snarare hjälpte än stjälpte hans bolag.

“För att lösa ålderskontrollen utvecklade vi en app där den som solar kan identifiera sig via bank-id. Många av våra konkurrenter har inte lyckats lösa det här och därför har vi fått en konkurrensfördel”, säger Tommy Attar.

En annan sak som hjälpt bolaget på traven är butiksdöden.

“Nu vill köpcentren satsa mer på upplevelser och när butikerna flyttar ut behövs nya hyresgäster. Fördelen för oss är att man inte kan sola på nätet,” säger Tommy Attar.

Hans bolag har också satsat på lite exklusivare solarier som genom en tysk teknik blandar traditionellt blått UV-ljus med rött led-ljus så kallat “beauty light” som ska reducera rynkor.

Tan Express består idag av ett 30-tal solarium i Stockholms- och Uppsalaområdet och har 650.000 registrerade medlemmar via appen. Eftersom flera av solarierna drivs av franchise-tagare är det svårt att få en klar bild av omsättningen. Huvudbolaget Soliga automater AB:s omsättning landade däremot på 5,2 miljoner 2017 och gjorde en vinst på 450.000 kronor.

Enligt Tommy Attar har omsättningen ökat till närmare 10 miljoner för det bolaget under 2018. Han uppskattar också den sammanlagda omsättningen, för alla solarier, till cirka 45 miljoner kronor.

Planen framåt är att etablera kedjan i fler städer i Sverige men på sikt även utomlands.

Läs fler artiklar
LÄS MER