Axjalla – här är giganten Axel Johnsons nya techprojekt

e-handel
Axjalla – här är giganten Axel Johnsons nya techprojekt

Mia Brunell Livsfors. Foto: Press

Caroline Englund

Reporter

Axjalla – det är namnet på Axel Johnson-koncernen nya techprojekt.

Digitaliseringen drar fram genom alla branscher och Axel Johnson-koncernen, som bland annat äger Kicks, Axfood, Dustin och Åhlens, vill inte hamna på efterkälken. Därför drar koncernen igång det nya projektet Axjalla som ska ta fram nya lösningar inom affärsutveckling, betalningar och transporter.

För att göra det ska man analysera all den data som de olika bolagen inom koncernen samlat på sig. 

“Vi hoppas att det ska leda till att få fram de bästa idéerna och skapa den drivkraft som krävs för att bygga ledande verksamheter för framtiden,” säger Axel Johnsons vd Mia Brunell Livfors till Breakit.

Ett av koncernens mål är att hälften av koncernens intäkter ska komma från nya håll inom tio år. Det betyder att man måste hitta nya intäktskanaler, nya geografier, nya produkter och nya bolag.

Namnet Axjalla kommer från från början på koncernens namn och arabiskans "jalla" (som betyder "skynda") och de tre delprojekten kallas Axinsight, Axpay och Axship.

# Axinsight är ett koncerngemensamt initiativ för kund- och datadriven affärsutveckling, där ett centralt team samarbetar med de olika bolagen. Det handlar bland annat om kundinsikt för marknadsföring och sortiment, effektivare säljverktyg eller smartare bemanning.

# Axpay är ett forum där flera av bolagen i koncernen deltar, och som syftar till kunskapsutbyte och skapande av "best practise" inom finansiella tjänster.

# Axship är ett liknande projekt, fast inom logistik.

“Alla initiativ syftar till att sätta data och kundinsikt i centrum. Vi har väldigt mycket data och ser stor utvecklingspotential i många delar, och vi tror att vår skala och samlade kompetens är till stor fördel. Vi hoppas att det ska leda till att få fram de bästa idéerna och skapa den drivkraft som krävs för att bygga ledande verksamheter för framtiden”, säger Mia Brunell Livfors till Breakit.

Axel Johnson-koncernen släppte igår sin rapport för helåret 2018. Där framgick det att intäkterna ökade med 7 procent  under året till 82 354 miljoner kronor, jämfört med 2017. Rörelseresultatet var i princip oförändrat på 3 021 miljoner kronor (3 020)

Läs fler artiklar
LÄS MER