H&M Home inleder samarbete med e-handlaren Rebel Walls från Borås

e-handel detaljhandel
H&M:s varumärke H&M Home tar hjälp av e-handlaren Rebel Walls från Borås

H&M:s vd Karl-Johan Persson och Rebell Wall-grundarna Irene och Christofer Gimmersta Foto: TT/Pressbilder

Caroline Englund

Reporter

H&M Home inleder ett samarbete med e-handelsbolaget Rebel Walls i Borås. Bland annat kommer tapeter som är designade av H&M att säljas via Rebel Walls hemsida.

Rebel Walls, som säljer designade tapeter på nätet, är ett litet bolag med sammanlagt 17 anställda som startades 2012 av makarna Christofer och Irene Gimmersta.

Bolaget omsatte 36 miljoner under 2018 och kommer i vår ha sin hemsida översatt på 21 olika språk. 70 procent av försäljningen sker utomlands och kunderna finns över hela världen.

Att H&M skulle höra av sig och föreslå ett samarbete kom som en överraskning.

“Det var H&M som vände sig till oss och det var fascinerande. De ville ha hjälp med tapeter till eventytorna i H&M Homes konceptbutiker”, säger Emma Bylund som är pressansvarig på Rebel Walls till Breakit.

H&M Home förslog också att Rebel Walls skulle göra tapeter av deras mönster och två tapeter från H&M kommer nu att säljas via Rebel Walls hemsida under en begränsad tid. Kunderna i H&M Homes butiker kommer även att kunna köpa tapeterna online via Ipads.

“Det här samarbetet betyder jättemycket för oss. Det är verkligen ett erkännande och vår status över hela världen får en skjuts av ett sådant här samarbete”, säger Emma Bylund.

Satsar på konceptbutiker

H&M har det senaste året jobbat hårt för att möta digitaliseringen inom detaljhandeln och har bland annat satsat på så kallade konceptbutiker, som ska ge kunderna upplevelser som lockar dem till de fysiska butikerna. Den första butiken, för H&M Home-konceptet, öppnade i slutet av augusti 2018 på Biblioteksgatan i Stockholm. I samband med den öppningen samarbetade H&M med floristerna Bunches och färgföretaget Kalklitir.  

Enligt H&M:s senaste bokslutskommuniké, som kom i slutet av januari, ökade bolagets totala försäljning med 5 procent under 2018. Koncernens onlineförsäljning uppgick till 30 miljarder kronor, vilket är en ökning med 22 procent jämfört med året innan och 14,5 procent av koncernens totala försäljning.

Läs fler artiklar
LÄS MER