Sök

Sophie Stenbeck och Stefan Krook satsar på digital jämställdhet

Reach for changeJämställdhetEntreprenör

Sophie Stenbeck och Stefan Krook. Foto: TT samt pressbild.

Johanna Ekström

Johanna Ekström

Reporter

"De här entreprenörerna är digitala pionjärer som öppnar dörrar för andra kvinnor och flickor", säger Sophie Stenbeck.

Det är organisationen Reach for change som, tillsammans med Sophie Stenbeck, Stefan Krooks Kivra samt it-bolaget Hogia, lanserar en ny satsning: Bridgit.

Bridgit beskrivs som ett globalt nätverk för digital jämställdhet.

Satsningen innebär att 11 kvinnliga sociala entreprenörer från sju olika länder i Europa och Afrika under ett års tid kommer få stöd i form av rådgivning och affärsutveckling – för att utveckla digitala innovationer som bidrar till jämställdhet.

En av kvinnorna som deltar i programmet är Peppy pals-grundare Rosie Linder.

Tanken är att entreprenörerna ska lära av varandra och andra kvinnliga talanger i tech-sektorn.

“Jag brinner för att skapa möjligheter för kvinnor att växa och utvecklas genom entreprenörskap och teknologi. De här entreprenörerna från runtom i världen är digitala pionjärer som öppnar dörrar för andra kvinnor och flickor, och jag är glad att kunna stötta dem på deras väg”, säger Sophie Stenbeck i ett uttalande.

Reach for Change är en internationell ideell organisation som genom olika partnerskap utvecklar sociala innovationer som bidrar till att göra livet bättre för barn.

“Den digitala revolutionen behöver bli mer jämställd, här i Sverige likaväl som i Etiopien. Vi vill koppla samman och stärka kvinnor från olika delar av världen som bidrar till att ändra maktstrukturer, skapa förebilder och göra digitaliseringen inkluderande och inte exkluderande”,  säger organisationens vd Sofia Breitholtz.

Läs mer