Maria de la Croix lämnade hajpade Wheelys i det tysta – här är nya projektet

Wheelys Mad Luck Startups
Maria de la Croix lämnade hajpade Wheelys i det tysta – här är nya projektet

Alejandra Cerda och Maria De La Croix. Foto: Pressbild

Caroline Englund

Reporter

Maria de la Croix berättar om sin nya satsning – byrå som ska hjälpa startups att bli mer skrytsamma.

Breakit avslöjade nyligen att Maria de la Croix, medgrundare och vd på den hajpade startupen Wheelys, lämnade bolaget i det tysta för ungefär ett år sedan.

Wheeleys är en rullande cafékedja och affärsidén är ett franchisesystem, där franchisetagaren köper sin cykel och blir medlem i Wheelys nätverk. Bolaget etablerade sig i över 80 länder med 800 mobila kaféer på bara några år men har den senaste tiden tampats med minskad omsättning och stora förluster.

“Jag slutade av lite olika anledningar, men främst ville jag fokusera på att göra något annat och ta det lite lugnt ett tag. Nu håller jag på med ett nytt projekt som kommer launcha om några veckor. Det är absolut ingen startup, en ny startup får nog vänta något år till”, sa Maria de la Croix till Breakit då.

Nu avslöjar hon sina planer – tillsammans med kommunikationsexperten och hållbarhetsbloggaren Alejandra Cerda, har har hon startat varumärkesbyrån Mad Luck.

"Wheelys har varit bra på kommunikation och hajp. En kompetens som saknas hos många startups", säger Maria de la Croix och fortsätter:

“Under tiden med Wheelys fick jag ofta frågor om vem som producerade våra videos, hjälpte oss med PR och så vidare. Men vi gjorde allt inhouse. Vi hade en riktigt grym produkt, med ett gediget kommunikationsarbete bakom. Alla företag och organisationer har inte turen att ha ett team med den kompetensen."

Hon beskriver den nystartade byrån som en hybrid mellan kommunikations- och produktionsbyrå, med fokus att hjälpa "grymma startups och andra bra typer" som delar duons vision om att synas.

“Tyvärr är många hållbara varumärken och schyssta företag så jäkla dåliga på att skryta, så vi tänkte hjälpa dem med det. Vi är bra på identifiera lönsamma idéer och antagligen världsmästare på att skryta, vi har övat så att säga” säger medgrundaren Alejandra Cerda i pressmeddelandet.

Maria de la Croix, var även en av hjärnorna bakom uppmärksammade Studio total som bland annat låg bakom Gudrun Schymans pengabål i Almedalen och nallarna över Vitryssland.

Läs fler artiklar
LÄS MER