Mitti lanserar ny digital satsning – släpper "100 nya webbplatser"

Breakit - Mitti lanserar ny digital satsning – släpper "100 nya webbplatser"
Kristofer Björkman. PRESSBILD:
Sara Lindmark
Sara Lindmark
Reporter

Tidningshuset Mitti storsatsar på digital lokaljournalistik.

Sara Lindmark
Sara Lindmark
Reporter

När vi senast pratade med Mitt i:s digitala chef Kristofer Björkman ville han inte avslöja några detaljer, men i dag lanserar lokaltidningskoncernen sin nya digitala satsning. Alla 31 lokaltidningar får nu en egen sajt och som användare möts man av en “pop-up”-ruta där man kan välja sitt område.

“Rent krasst är det för stora områden och tidningarna kommer ut en gång i veckan, det är för sällan. Användarna är intresserade av att få informationen mycket närmare sig själva och snabbare,” säger Kristofer Björkman, digital chef på Mitt i.

I pressmeddelandet som skickas ut står det att den nya plattformen servar totalt 100 nya webbplatser, alla knutna till nya Mitt i. Med det menas att varje lokalsajt kommer att vara synkas med Facebook, Twitter och i vissa fall Instagram-konton.

“Det handlar om att tillgodose invånarnas intressen på hyperlokal nivå. Ingen plats är för liten för att bevakas, det kan vara en lekplats, ett kvarter eller ett område. Vi vill fånga upp vad som händer på ett bättre sätt och ge folk möjlighet att påverka. Tipsa oss gärna på våra sociala medierkonton.”

Det börja poppa upp lokala sajter på flera håll. Hur ser ni på konkurrensen?

“Det finns hur mycket konkurrens som helst, men mest oroliga är vi för Facebook och Google. De är superfokuserade på fånga upp lokala energin och har redan i dag skapat lokala annonsprogram.”

Mitt i har också fått en ny design, ett arbete som letts av Mattias Bergman, tidigare redaktör och konceptutvecklare på Dagens Nyheter och Dagens Industri. Koncernen har också tagit stöd av den spanske stjärndesignern Javier Errea.

“Lanseringen är ett första steg i ett långsiktigt utvecklingsarbete i vår strävan att erbjuda ännu lokalare och relevantare innehåll för läsare och annonsörer oavsett kanal, säger Erik Norberg, vd för Mitt i.

Kristofer Björkman har tidigare har grundat plattformen Mynewsdesk.

Läs fler artiklar
LÄS MER