Sök

Dobb 2.0 drar igång e-sportsatsning – ska ge tittarna bettingtips

Dobb 2.0esport

Jon Wahlqvist

Jon Wahlqvist

Webbredaktör

Kombinerar e-sportnyheter med betting-tips.

E-sport har vuxit explosionsartat de senaste åren – totalt beräknas nästan en halv miljard människor titta på när de bästa spelarna gör upp i de största spelen. Enligt en prognos från analysbolaget Newzoo kommer branschen omsätta över 10 miljarder kronor i år.

Nu drar Dobb 2.0, företaget som ligger bakom populära webbtv-program som 08 Fotboll och 3-5-2, igång en storsatsning på e-sport med sajten Esportsrecon.

Sajten ska fokusera på nyheter, egenproducerad video och speltips (alltså inte tips om hur du blir bäst på e-sport utan bettingtips).

“Att skriva om e-sport är vi såklart inte först med. Men den har kombinationen av speltips om e-sport, nyheter och en stor del videoinnehåll har ingen annan gjort", säger Anders Nettelbladt, vice vd och projektledare på Dobb 2.0.

Redan förra året drog man igång veckomagasinet GLHF – det står för ‘Good Luck Have Fun’, som är en känd term i e-sportkretsar. Magasinet har i dagsläget 25.000 tittare i veckan och kommer att bli navet i satsningen.

Sajten kommer inledningsvis att fokusera på datorspelet Counter Strike.

Grundade Svenska Fans

För den som kan sin mediehistoria är Anders Nettelbladt ett bekant namn. Redan år 2000 drog han igång Svenska fans som han 8 år senare sålde till Stampen. Sedan dess har han bland annat hunnit med att vara sportchef på Expressen.

Bland Dobb 2.0:s delägare återfinns även tv-profilen David Fjäll och FanTV-grundaren Michael Fahlstedt.

Inledningsvis kommer tio personer att jobba med sajten, ungefär hälften av Dobb 2.0:s personalstyrka,. Och målet är högt satt.

“Hittar man 50.000 unika på veckobasis har man något att bygga på,” säger Nettelbladt.

Förra året omsatte Dobb 10 miljoner kronor och gjorde en vinst på 2 miljoner. Det är en ökning från 2017 då omsättningen låg på 6,6 miljoner kronor med en vinst på 420.000 kronor.

Läs mer