Cabonline vill lösa e-handelsreturer – med lediga taxibilar

Cabonline e-handel Taxi
Cabonline vill lösa e-handelsreturer – med lediga taxibilar

Foto: Pressbild

Tobias Blixt

Reporter

Taxitjänsten Cabonline vill bredda verksamheten och börja med pakettransporter.

Cabonline är Sveriges största aktör inom taxiverksamhet och driver bland annat varumärkena Taxi kurir, Sverigetaxi och Topcab.

I ett något oväntat drag vill taxibolaget nu låta sina chaufförer hämta e-handelsreturer på kvällar och helger.

“E-handeln växer otroligt och det satsas väldigt mycket på olika leveransalternativ ut till kund. Men det finns ingen bra tjänst för returer. Man får gå till ombud med paketen och vid stora volymer blir det också ett problem”, säger Kenneth Verlage, Sverigechef på Cabonline.

Kenneth Verlage rekryterades till Cabonline från Postnord, där han var affärsutvecklingschef, i november förra året. Han berättar att han genast såg möjligheten att ta till vara på det faktum att många taxibilar bara stod stilla och väntade på kvällarna.

Resultatet blev tjänsten Reliver som ska presenteras på e-handelsmässan D-congress i Göteborg under torsdagen.

Så hur funkar det?

Kortfattat går det ut på att kunden bokar en retur i e-handelsbolagets app som sedan skickas till Cabonlines central. En taxi skickas sedan ut till kunden, hämtar upp paketet och levererar den till en logistikcenter – kostanadsfritt. Hämtningarna ska ske på kvällstid och helger när kunderna är hemma.

“Våra bilar står utspridda i taxizoner och har mycket tid över, vi kan komma inom en kvart. Sedan har vi med paketet under kvällen och levererar det till ett logistikcenter tillsammans med andra beställningar under kvällen”, säger Kenneth Verlage.

“Fördelen är att vi redan finns på plats och dessutom är verksamma i hela Sverige. Det blir kostnadseffektivt för oss.”

Än så länge har de inga kunder för tjänsten. De kommer att presentera den på D-congress och börja sälja in konceptet till e-handlare. Men Kenneth Verlage är övertygad om att det kommer att vara enkelt och ett pilotprojekt i Stockholm tror han kan vara igång redan inom någon månad.

“Vi är helt redo att köra. Vi har utbildat chaufförerna och bilarna är redo”, säger han

Läs fler artiklar
LÄS MER