Madelen de la Motte kliver in i digitala bokningstjänsten Ksting

Ksting
Madelen de la Motte kliver in i digitala bokningstjänsten Ksting

Emilia de Poret och Mathias Bergh. Foto: Press.

Sara Lindmark

Reporter

Toppmodell kliver in i digital bokningsstartup.

Den digitala bokningsplattformen Ksting grundades 2018 av den tidigare supermodellen Mathias Bergh, entreprenören och modeskribenten Emilia de Poret och Erwan Lemonnier, som tidigare jobbat på Spotify och Trustly. 

Affärsidén går ut på föra samman modeller och kreatörer i modebranschen med potentiella kunder. Tanken är att man ska kunna kontrollera sin egen karriär utan att ha en agent som förhandlar åt en.

I dagsläget är cirka 150 modeller och kreatörer registrerade på plattformen och nu värvas även toppmodellen Madelen de la Motte. Hon blir ny delägare i bolaget. Madelen de la Motte har gått visningar för bland andra Helmut Lang och Alexander McQueen och frontat kampanjer för Calvin Klein och Filippa K.

”Det är dags att röra om i grytan, att utmana de traditionella agenturerna som länge har haft ett monopol i branschen. Med Ksting får man en modern och lätthanterlig bokningsplattform som värnar om tid och kvalitet, oavsett om du är kund, modell eller kreatör”, säger Madelen de la Motte, i ett pressmeddelande.

Under 2019 har Ksting siktet inställt på Europa-expansion. 

"Vi kommer att ta in ny investering innan påsk för att expandera utomlands. Spanien, Frankrike och Italien, där vi har goda kontakter, är mest intressanta", säger Mathias Bergh.  

Hittills har Ksting tagit in totalt 1,7 miljoner kronor i externt kapital, bland annat från Invest in her, som drivs av författaren Camilla Läckberg och PR-konsulten Christina Saliba.

Den sistnämnda är en av talarna på Breakits event Beauty & Fashion Tech 2019. Läs mer och boka din biljett här. 

Läs fler artiklar
LÄS MER