Sök

Kasinokungen som slutade ljuga: "Vissa kan ha valt att avsluta sina liv på grund av mig"

Great.comspelbranschenAffiliate

Erik Bergman, grundare av Great.com. Foto: Pressbild.

Erik Wisterberg

Erik Wisterberg

Reporter

Erik Bergman lade 12 år av sitt liv på att slussa spelare till nätkasinon.
Nu vill han ge tillbaka till världen.
”Vissa kan ha valt att avsluta sina liv på grund av mig”, säger han till Breakit.

Ni kanske har hört talas om ”Malta-svenskarna”? Entreprenörer som bor på den lilla medelhavsön och tjänar multum på casino- och bettingsajter.

Först av alla var Anders Ström, Unibets grundare. Sen kom en flodvåg av svenska företagare som såg den enormt lukrativa möjligheten som spellicenserna på Malta gav.

Många blev enormt rika. En av dem var Erik Bergman.

Hans bolag, Catena Media, var inget casino. Istället tjänade bolaget sina pengar på att slussa spelsugna nätsurfare till sajter där de kunde sätta sprätt på sina pengar.

Efter bolagets börsnotering var Erik Bergman drygt 28 år gammal, och god för hundratals miljoner. Då tänkte han inte på spelbranschens baksida.

Spelberoende. Förstörda liv. I värsta fall självmord.

”Det är ett ämne som jag väldigt sällan har berört. Anledningen till att jag inte har berört det är att jag inte har velat ta ansvar för det”, säger Erik Bergman.

Själv har han sett nästan alla sidor av branschen. Han har varit professionell pokerspelare, jobbat med spelmarknadsföring och investerat i flera spelbolag.

Erik Bergman är en av vinnarna i en bransch som bygger på att någon måste förlora. Men tiden då han blundade för de svåraste frågorna är över.

Startar om på nytt från Malta

Erik Bergman bor fortfarande på Malta. Men han har en ny livsuppgift: Att göra så mycket gott som möjligt för världen.

Det är med det målet han startat sitt nya bolag Great, med sajten Great.com – en domän inhandlad för 7,2 miljoner kronor.

”Jag köpte namnet för att bygga ett företag som ger bort 100 procent av vinsten till välgörande ändamål. Jag kommer aldrig ta ut någon lön och kommer aldrig tjäna några pengar på det”, säger Erik Bergman.

Precis som Klarna-grundaren Niklas Adalberth vill han använda sin skicklighet som entreprenör för att göra maximal samhällsnytta.

Samtidigt som han bygger upp Great har Erik Bergman tänkt mycket på sitt förflutna. En del av reflektionen sker inför öppen ridå i podcasten ”Becoming Great”. I det senaste avsnittet frågar han sig själv – för första gången någonsin – om sin egen skuld i att en annan människa valt att ta sitt liv.

”Och mitt svar är ja. Jag tror att jag har spelat en roll i någon annans självmord”, säger Erik Bergman i podcasten.

En spelberoende människa löper 15 gånger högre risk att ta sitt liv, jämfört med befolkningen i stort enligt en färsk studie. Samtidigt vilar spelbranschens intäkter tungt på just problemspelare.

Miljontals spelare har flödat genom Erik Bergmans tidigare bolags system. Nu väljer han att se på sin egen roll, utan skygglappar. 

”Att någon väljer att ta sitt liv tror jag alltid har många anledningar, jag tror inte någon enskild faktor blir avgörande. Däremot så tror jag att spel många gånger spelar en stor roll i de tragiska öden där någon väljer att göra just det”, säger Erik Bergman.

Men många som tjänar pengar i branschen menar att man riktar sig till vuxna människor, som har ett eget ansvar och ett fritt val. Ingen tvingas ju att spela.

Erik Bergman känner inte så.

”Jag bär en del av ansvaret. Beslut som jag har tagit har spelat en roll i dessa livsöden. Exakt vilken den rollen som jag spelat är, kan jag däremot inte svara på”.

Paradoxen: Ska göra världen bättre – med ny casinosajt

Med den insikten skulle man kunna tro att Erik Bergman aldrig mer kommer att befinna sig i närheten av spel om pengar på nätet.

Erik Bergman tänker tvärtom.

Hans nya bolag Great ska nämligen bygga upp ett affärsben som tjänar pengar på att guida spelare till de bästa spelupplevelserna på internet.

Precis som Catena Media handlar det alltså om ett så kallat affiliateupplägg. Spelbolag betalar för att få spelare skickade till sina sajter. De betalar mycket pengar, eftersom den genomsnittliga spelaren gör av med mycket pengar. 

Men Erik Bergman är tydlig med att det inte är något nytt Catena Media som han bygger.

”Det kommer finnas vissa likheter men det kommer också finnas mycket olikheter. Syftet med Great.com är att göra så mycket gott som möjligt. Det är vårt stora och övergripande mål”, säger Erik Bergman.

Det kan låta tokigt. Men det finns en förklaring, som är rent matematisk.

Välgörare världen över, inte minst från tech-branschen, frågar sig hur man ska få ut mest effekt av sina donationer. Om du har en miljon – hur kan du göra maximal nytta?

Niklas Adalberth använder sig exempelvis av filosofin effektiv altruism, som i stort sett säger att man har en skyldighet att maximera nyttan av sitt engagemang.

Istället för att donera bort sin förmögenhet väljer Klarna-grundaren att försöka få fram en "impact unicorn", ett bolag som kan förändra världen till det bättre för en miljard människor. För Niklas Adalberth är det vägen till maximal samhällsnytta, snarare än att ge bort sina pengar till välgörenhet.

Vill rädda barn

Erik Bergman har själv satt upp ett väldigt konkret mål. Han ska försöka rädda livet på 300.000 barn.

Ett av de allra mest effektiva sätten, rent matematiskt, att rädda liv är ge myggnät till människor i malariadrabbade länder.

I Erik Bergmans huvud är ekvationen enkel. För att kunna rädda så många barn som möjligt behöver hans Great.com dra in så mycket pengar som möjligt.

Ju mer pengar Great tjänar, desto fler barn kan han rädda. Det är därför Erik Bergman väljer att satsa på en ny affiliate-verksamhet.

”Jag har varit i spelbranschen hela mitt vuxna liv och det är det jag kan bäst. Skulle vi börja i någon annan bransch skulle jag vara tvungen att börja om från noll”, säger han.

Erik Bergman har räknat på det, och tror att han kan generera minst tre gånger så mycket pengar i spelbranschen jämfört med om han skulle ha valt något annat. De 300.000 barnen som han hoppas kunna rädda, skulle därmed reduceras till 100.000 om han valde bort den marknaden.

Skulle han då vara moraliskt ansvarig för de 200.000 barn som inte får någon hjälp? Det är den typen av frågor som snurrar i Erik Bergmans huvud.

”Om de här antagandena stämmer, ställs vi inför valet att vara i spelbranschen och rädda 300 000 barn, på bekostnad av att vissa spelare kommer fara illa och kanske ta sina liv. Eller vara i en annan bransch, där kanske ingen far illa, men vi bara skulle kunna rädda 100 000 barns liv”, säger Erik Bergman.

”Det är ett tungt beslut att ta, samtidigt måste det fattas”.

Han har gjort sitt val. Istället för att låta rika privatpersoner håva in vinningen från den gigantiska spelekonomin vill han ta en skärva och ge bort allt.

Detta trots sin insikt om spelbranschens allra mörkaste baksida.

”Det smärtar mig att veta att vissa kan ha valt att avsluta sina liv på grund av mig, jag får en klump i magen bara av att svara på frågan. Samtidigt smärtar det mig att veta att jag kan göra ännu fler saker för barn världen över än vad jag gör idag. Människorna med spelproblem blir en del av en stor bild som jag försöker göra det bästa jag kan med”.

Så blir Great.com

Sajten ska ha totalt fyra ben. 

• Sajten ska lösa ett problem kring välgörenhet, genom att skapa ett slags Tripadvisor för den som vill skänka bort pengar.

• Man ska även skapa en mediedel, med djuplodande guider fokuserade på personlig utveckling kring allt som är viktigt i livet, exempelvis sömn, relationer med mera.

• Great ska också inspirera andra bolag till att sätta personalens välbefinnande i första rummet. Det egna bolaget blir ett experiment, som med full transparens ska kunna inspirera andra.

• Intäkterna ska genereras av affiliate-verksamheten, som beskrivs i artikeln ovan.

Läs mer