Sex säljer – inte? Victoria's Secret tvingas slå igen 53 butiker

Victoria’s Secret butiksdöd
Sex säljer – inte? Victoria's Secret tvingas slå igen 53 butiker

Devon Windsor på Victoria's Secret Fashion Show i New York. Foto: Evan Agostini/Invision/AP.

Erik Wisterberg

Reporter

Har framgångsformeln mist sin magi?

Sex säljer. Hur många gånger har man hört den så kallade sanningen? Nu kommer en nyhet från USA som talar för motsatsen.

Victoria's Secret, aktören som säger sig ha de "sexigaste" underkläderna, har det riktigt motigt. Bolaget planerar att stänga 53 butiker i USA eftersom "fler kvinnor överger märket för underklädesstartups och stora kedjor". Det rapporterar CNN.

Ser över hela varumärket

Victoria’s Secrets försäljning i jämförbara butiker minskade med 7 procent under det fjärde kvartalet 2018. Moderbolaget L Brands utvärderar nu alla aspekter av varumärket, såsom prissättning, format och produktutbud enligt CNBC.

Butiksdöden för fysiska butiker och skiftet mot e-handel spelar sannolikt in. Men möjligen finns det också en annan bakomliggande förklaring?

Tiderna förändras

Victoria’s Secret grundades 1977 av Roy Raymond, men fick sitt stora genombrott på 90-talet efter att varumärket köptes av L Brands. Framgången byggdes på bh-modeller som "bombshell", som ska öka bärarens kupstorlek med två storlekar. 1995 etablerades Victoria's Secret Fashion Show, där supermodeller varje år har visat upp produkterna.

Nu spekulerar amerikanska medier i om tiden har sprungit ifrån Victoria's Secret.

"Även om marknadsföringstrenderna inom underkläder har förändrats så har Victoria's Secret hållit sig till samma spelplan som har låtit dem dominera branschen: push-up bh:ar och kändismodeller", skriver CNN.

Läs fler artiklar
LÄS MER