Sök

Studie: 4 positiva effekter som du får av 4 veckor utan Facebook

MetaSociala medier
Sluta med Facebook och bli lyckligare

Foto: Istockphoto.com & AP Photo/Noah Berger, File

Erik Wisterberg

Erik Wisterberg

Reporter

Vad händer om du slutar använda Facebook i fyra veckor? Det har forskare på Stanford försökt att ta reda på.

För lite drygt ett år sedan gjorde Mark Zuckerberg, Facebooks grundare, ett utspel i samband med bolagets kvartalsrapport. Facebook hade gjort förändringar som skulle minska tiden människor slösurfar i deras app.

"Vårt fokus för 2018 är att säkerställa att Facebook inte bara är kul, utan också bra för folks välmående och för samhället", skrev Mark Zuckerberg.

Receptet? Mindre virala videos – och mer meningsfulla sociala interaktioner.

Hans uttalande kan ses som ett svar på den allt hetare debatten om skärmtid och sociala mediers förmåga att sluka användarnas uppmärksamhet.

Men vad händer med folk som helt sonika slutar använda Facebook?

Ny studie ger svar

Sajten Recode rapporterar nu om en studie genomförd av forskare på Stanford.

"Vi har den diskussionen utan riktiga bevis på vad effekten är. Så vi hoppas att kunna ge det", säger ekonomiprofessorn Matthew Gentzkow, en av studiens författare, till Recode.

De betalade människor för att sluta använda Facebook. Andra uppmuntrades att göra det genom att använda sin självkontroll.

Recode har sammanfattat några fyra av de positiva effekterna som ett liv utan Facebook under fyra veckor gav.

1. De som slutade med Facebook spenderade mindre tid online. Istället tittade de mer på tv, men tillbringade också mer tid med vänner och familj.

2. De blev mindre informerade, med också mindre polariserade gällande politik.

3. Det mentala välbefinnandet ökade. Studien kom fram till att folk som slutade med Facebook upplevde "små men signifikanta förbättringar" i sitt välbefinnande.

4. De som slutade med Facebook tillfälligt uppgav att de tänkte tillbringa mindre tid på Facebook även efter att studien var över.

Här kan du läsa hela studien.

Är starkare än någonsin

Facebook tycks dock inte ha påverkats av vare sig debatter om skärmtid eller skandaler om dataläckor. Nyligen presenterade bolaget en urstark kvartalsrapport, med en rekordvinst.

"Det värsta är över för den här sociala medie-giganten. Dess annonsverksamhet och användarengagemang har inte påverkats trots alla negativa händelser under det senaste året", sade analytikern Haris Anwar, till nyhetsbyrån Reuters. 

 

Läs mer