Sök ikon

Dejting-appen Bumble vill ge kvinnor makten – satsar på Sverige

Whitney Wolfe, grundare Bumble, och marknadschefen Louise Troen. Foto:Kristen Kilpatrick/press.

Bumble laddar för att erövra Sverige.
”Vi vill uppmuntra svenska kvinnor att ta första steget inom alla aspekter av sina liv”, säger marknadschefen Louise Troen.


Towe Boström

Towe Boström

towe@breakit.se

Reporter

Bumble, som beskriver sig som en app för socialt nätverkande, grundades för fem år sedan av Whitney Wolf, som även var med och grundade Tinder. Hon såg en problematik i att kvinnor, trots att vi kommit långt på många områden, ofta väntade på att mannen skulle ta första steget inom dejting. 

Resultatet blev Bumble, som skiljer sig från andra dejting-appar då tjejerna måste ta det första steget vid matchningar. I dag har Bumble över 50 miljoner användare i 150 länder och har vuxit till ett stort nätverk. Utöver dejting finns även funktioner i appen för att hitta nya vänner och knyta nya kontakter inom arbetslivet. 

Nu förbereder Bumble en storsatsning på Sverige.

Louise Troen ansvarar för det internationella marknadsföringen och kommunikationen på Bumble:

”Vi vill uppmuntra svenska kvinnor att ta första steget inom alla aspekter av sina liv”, säger hon.

Bumbles första och största marknader är USA och Storbritannien. Fokus har inledningsvis legat på engelskspråkiga marknader. Appen har därefter vidgat visionerna till nya marknader och lanserade exempelvis nyligen i Indien. 

”När teamet och verksamheten växer kan jag nu börja titta på vår europeiska marknad och hur vi kan bidra med värde i olika länder”, säger Louise Troen. 

Bumble har fått upp ögonen för både Sverige och Danmark som kommer att ligga i fokus framöver. Appen har, trots att man inte gjort några satsningar på marknadsföring, blivit väl mottagen av svenskar som laddat ned den, enligt marknadschefen.

Därför ser man goda möjligheter på den svenska marknaden och under nästa vecka påbörja Bumble flera satsningar för att charma oss. 

Det handlar om att knyta till sig ambassadörer, lansera kampanjer för att stärka kvinnor och anordna event som middagar. Med sig på tåget har Bumble två kvinnliga profiler och medgrundare inom mode som de inte vill avslöja namnet på ännu.

”De är otroligt starka och inspirerande kvinnor som kommer att vara våra nordiska rådgivare. De ska hjälpa oss att förstå var vi behöver vara närvarande i Sverige och hur vi kan bidra”, säger Louise Troen.

Bumbles grundare Whitney Wolf lämnade Tinder 2014 för att skapa sin konkurrent. De båda bolagen har därefter varit indragna i en bitter fajt. Samtidigt uppges bolaget sikta mot börsen. 

Hur ser ni på möjligheterna att slå Tinder på den svenska marknaden?

”Vi tror inte på konkurrens alls, vi tror att det finns plats för alla", säger Louise Troen.

Bumble ser sig själva som en rörelse, något mer än "bara" en app, med målsättning att främja jämlikhet och social förändring.

Bolaget  tjänar sina pengar på olika typer av premium-medlemskap. Louise Troen vill inte avslöja hur den globala omsättningen ser ut, men uppger att tillväxten är kraftig.

”Vi växer snabbt och målet framöver är att finnas i varje land i hela världen". 

Läs mer