Sök

De släpper bok om kvinnor i techbranschen: "Vi måste förändra bilden"

IzettleJämställdhet

Ståendes från vänster, Amanda Drotz, Satasha Wong, Linn Svenningson, Mimmi Andersson och Evelina Appelskog. Sittandes från vänster: Emma Hedö and Sarah Long. Till höger Sara Arildsson, operativ chef på Izettle. Foto: Press.

Sara Lindmark

Sara Lindmark

Reporter

En gräsrotsrörelse har vuxit fram på betalbolaget Izettle. Bakom den står en grupp kvinnor som vill inspirera till en mer jämställd framtid för svenska techbolag. I dag släpps deras gemensamma bok “Women transforming tech”.

Inför den stundande internationella kvinnodagen ratades snabbt idén om den typiska gruppbilden av Izettles kvinnliga anställda som postas på Instagram. Istället ville flera av dem lyfta frågan om kön och jämlikhet inom tech och näringsliv till en högre nivå.

Diskussionerna landade i boken “Women transforming tech” som är skriven, designad och producerad av 40 kvinnliga anställda på Izettle. Syftet är att ändra attityder om kvinnlig representation i techbranschen. Författarna delar med sig av personliga berättelser och yrkeserfarenheter, och ger sina bästa karriärsråd.

“Fler kvinnor behövs för att techbranschen ska uppnå sin fulla potential. Hela branschen måste prioritera ett aktivt jämställdhetsarbete och en jämställd arbetsplats. Vi måste också förändra bilden av vem som kan jobba inom tech, och det gör vi med den här boken. Vi som medverkar i den har alla olika bakgrunder, erfarenheter och utbildningar, det finns inte bara en sorts person som passar in i branschen och det vill vi lyfta fram”, säger Sara Arildsson, operativ chef på Izettle.

Själv har hon arbetat 13 år på IT-jätten IBM och har även varit vd för Fortnox, som är ett noterat bolag inom digital redovisning. För två år sedan tog hon över som operativ chef (COO) på Izettle, en roll som medgrundaren Magnus Nilsson tidigare hade.

“När jag började som tekniker på IBM var jag i princip den enda tjejen. I perioder har jag också arbetat utomlands och då har jag varit en udda fågel både som kvinnlig chef och från ett annat land. Tillslut blir det nästan som en del av vardagen att sticka ut. Men det är klart att man inte riktigt bemöts på samma vis som en man i samma position. Till mig som kvinna kan man fråga väldigt personliga saker som inte alls har med yrket att göra, som “när ska du ha barn?” säger Sara Arildsson.

Riskkapitalbolaget Atomicos årliga rapport, State of European Tech 2018, visar på dystra siffror på jämställdhetsfronten. Endast två procent av allt riskkapital går till startups med enbart kvinnliga grundare, kvinnor har mindre än tio procent av ledande chefspositioner och nästan hälften av de kvinnliga respondenterna har upplevt viss form av diskriminering.

“Vi som är verksamma i branschen har ett ansvar att bryta normen så att generaliseringarna programmeras om. En del i det ansvaret är att aktivt lyfta och uppmärksamma de goda exempel på kvinnor som kan inspirera andra att göra samma resa. Vi måste visa upp den bransch vill vill ha!”, säger Sarah Long, copywriter på Izettle och en av initiativtagarna till boken “Women Transforming Tech”.

Izettle grundades i Stockholm 2010 av Jacob de Geer och Magnus Nilsson. I maj 2018 köptes bolaget upp av den amerikanska betaljätten Paypal för över 19 miljarder kronor.

Hur bra är ni själva på jämställdhet på Izettle?

“Vi ligger något högre än medelsnittet med 38 procent kvinnor i managerpositioner. Men även vi behöver så klart aktivt arbeta med att få in fler kvinnor i bolaget och hela tiden utvärdera vad som kan göras bättre. Vi jobbar till exempel med olika typer av intresseorganisationer som Tjejer kodar, men det är också viktigt att skapa möjligheter internt att nätverka och hitta förebilder som kan hjälpa en att ta nästa kliv”.

Boken backas av Izettle och  alla försäljningsintäkter går till kvinnorättsorganisationen UN Women UK

Läs mer