Sök

New Aero ska rida på Tesla-vågen – och få elbilen att gå längre

TeslaNew Aero SwedenTransport

Alexander Florman, vd New Aero. Foto: Press

Jon Wahlqvist

Jon Wahlqvist

Webbredaktör

“Jag upptäckte att förbrukningen gick upp med 15 procent.”

Elbilstrenden ledd av Tesla har sköljt över Sverige och förra året rullade det över 50.000 laddbara bilar på de svenska vägarna. Men i det här avlånga landet med ibland ganska långa avstånd finns det ett problem – räckvidden.

Det märkte också Alexander Florman när han bytte till sommardäck på sin Tesla Model S.

“Elförbrukningen gick plötsligt upp med 15 procent,” berättar han.

“Det förvånade mig ganska mycket.”

Anledningen till den kraftigt höjda förbrukningen var fälgarna på sommardäcken. De icke-strömlinjeformade fälgarna gjorde att luftmotståndet ökade markant och därför drog bilen mer el. 

“Då började jag leta efter några som kunde sänka luftmotståndet men jag hittade inga som passade.”

Nästa steg var att kontakta fälgtillverkare men där fick han inte heller nåt napp. Där och då väcktes idéen om att själv utveckla en fälg som både var snygg – och mer aerodynamisk och minskade luftmotståndet.

Efter att han kommit i kontakt med Rasmus Eriksson, som jobbade med att designa luftintag på Scania började de två skissa på hur en sån fälg kunde se ut. Via Tesla-forum på nätet fick de kontakt med den tyska designern Uli Heckman och på hösten 2016 drog de igång bolaget New Aero Sweden.

De insåg snabbt att det mest aerodynamiska de kunde bygga var en helt slät fälg.

"Men den skulle bli så ful så ingen skulle vilja köpa den – det var den responsen vi fick när vi testade designen i olika Tesla-grupper på nätet", säger Alexander Florman.

Efter två års tester har de nu lanserat den aerodynamiska fälgen.

“Vi har gjort en fälg som inte bara är snygg och lättare i vikt än Teslas egna,” säger Alexander Florman.

“Enligt de simuleringar vi har gjort kommer man 5 procent längre om man har vår fälg på däcken.”

Siffrorna gäller om man kör på motorväg i runt 100 km/h.

Hittills har företaget drivits med egna sparpengar och innovationslån från Almi.

Förra året omsatte bolaget bara 154.000 kronor och gjorde en förlust på 54.000 kronor. Nu när försäljningen släpps på hoppas de kunna sälja två uppsättningar fälgar i veckan (de kostar 4.500 euro eller lite drygt 47.000 per uppsättning).

“Det är en premium-produkt så vi är försiktiga i våra prognoser,” säger Aleander Florman.

Nästa steg är att utveckla aerodynamiska fälgar för de andra Tesla-modellerna.

“Vårt långsiktiga mål är att vara det ledande märket inom aerodynamiska fälgar, på samma sätt som Tesla är ledande inom elbilar.”

Läs mer