Lämnade fabriken för entreprenörslivet: "Ville vara mer än schackpjäser i ett spel”

calixter e-handel starta eget
Lämnade fabriken för entreprenörslivet: "Ville vara mer än schackpjäser i ett spel”

Fredric Lindqvist, Tyra Matsdotter och Baldvin Ahlander. Foto: Privat

Caroline Englund

Reporter

Kompisarna Baldvin Ahlander och Fredric Lindqvist lämnade jobbet på Volvos Fabrik i Torslanda för att bli inredningsentreprenörer.

Alla startups börjar inte med en bra idé. För vissa entreprenörer handlar det snarare om att komma bort från någonting.

“Ville vara mer än schackpjäser i ett spel”, säger den nyblivne entreprenören Baldvin Ahlander till Breakit.

Egentligen hade vännerna, som är i 20-årsåldern, tänkt plugga. Men det blev inte så. Därefter var drömmen var att sälja Ferrari-bilar. Men så blev det inte heller.

Efter långa dagar av idéspånande landade de till slut i en helt annan bransch – nämligen inredning.

“Vi kunde ingenting om inredning men vi tänkte utanför boxen och tog med en till person i planerna,” säger Baldvin Ahlander.

Den tredje personen att involveras i entreprenörsplanerna blev Fredric Lindqvists flickvän Tyra Matsdotter. Hon jobbar som inredningsstylist och har pluggat design.

Vännerna bestämde sig för att satsa på e-handel och i september 2018 lanserade de inredningssajten Calixter.se som säljer små inredningsdetaljer som vaser och lampor.

De jobbar också med tips och råd på hur man kan placera sakerna i hemmet. 

De nyblivna entreprenörerna har inte tagit in något kapital utan finansierar idén ur egna fickor. Bolaget startade i Baldvin Ahlanders pojkrum med mammans garage som lager, men nu har de fått egna lokaler i Mölndal.

För att möta konkurrensen i branschen jobbar bolaget med att skapa en personlig upplevelse för kunderna, de jobbar också precis som många andra, med Google ads och Instagram – men har också testat en mer gammalmodig marknadsföringsmetod.

“En dag testade vi att skriva ut flyers och lägga i brevlådor. Vi har inte utvärderat vad det gav än men vi testar allt möjligt.”

Företaget satsar också mycket på marknadsföring via influencers och sociala medier.

“Eftersom vi är unga och i princip är uppvuxna med telefonen i handen så har vi ett försprång där”, säger Baldvin Ahlander.

Målet var att sälja för 30.000 kronor innan årsskiftet men det målet slogs med råge.

“Vi sålde för över 100.000 och sedan årsskiftet har vi redan sålt för lika mycket. Målet är att nå en miljon under 2019. Det är full rulle”, säger Baldvin Ahlander till Breakit.

Läs fler artiklar
LÄS MER