Klarna-konkurrenten Adyen ökade rörelsevinsten med 83 procent

KlarnaAdyenfintech

Pieter van der Does, vd på Adyen. Foto: Tobias Blixt / TT

Finwire / Breakit

Finwire / Breakit

Det går bra för Klarna-konkurrenten.

Nederländska betaljätten med bland andra H&M på kundlistan går som tåget – iallafall enligt delårsrapporten som släpptes på onsdagsmorgonen.

Här är de hårda siffrorna från rapporten:

# Ebitda-resultatet blev 111,7 miljoner euro motsvarande ungefär 1,18 miljarder kronor.

# Bolagets intäkter steg med 54 procent till 192,5 miljoner euro eller strax över 2 miljarder svenska kronor.

# Adyen, som hanterar betalningar åt många av världens största teknikföretag, såg volymerna öka med 50 procent till 89 miljarder euro under perioden.

Bolaget har satsat hårt på att kopplan samman e-handel med fysisk handel och Adyen sköter bland annat betalningen både online och i butik åt H&M. Förutom den svenska klädjätten sköter Adyen även betalningar åt jättar som Spotify, Airbnb, Uber och Netflix. 

Betaljätten är en konkurrent till svenska Klarna men när vd:n Pieter van der Does var på besök i Stockholm i höstas tonade han ner konkurrensen.

“Jag ser på Klarna främst som ett sätt att betala, som är väldigt populärt här och vi stödjer dem som betalningsmetod hos våra handlare. Klarna fokuserar på konsumenter. Vi fokuserar på säljarna och bygger inte direkta relationer med köparna”, sa han till Breakit då.

Är du nyfiken på mer om fintech? – gå på Breakits event Future of credit 2019 som går av stapeln den 14 mars – säkra din plats här.

 

Läs mer