Poddnätverket Panc Media växer: “Vi är bäst i branschen”

Panc Media Poddar
Poddnätverket Panc Media växer: “Vi är bäst i branschen”

Till vänster, Panc Medias medgrundare Daniel Hallén och Christian Nordenberg. Till höger, nyförvärven Toni Kaski och Felicia Östman. Foto: Press.

Sara Lindmark

Reporter

Alexander Pärleros influencernätverk Panc Media fortsätter att växa och anställer nya säljchefer.
Målet är att dubbla omsättningen under 2019.

Influencernätverket Panc Media startades av Alexander Pärleros, Christian Nordenborg och Daniel Hallén 2016. Bolaget, som hjälper sociala profiler och företag att mäkla ihop sina affärer, växer och omsatte 15 miljoner 2018 (jämfört med 11 miljoner året innan).

I år är ambitionen att trycka ännu hårdare på gaspedalen.

"Vi växer otroligt snabbt och märker en stor efterfrågan. Vårt mål är kraftig tillväxt och att dubbla omsättningen. Poddlyssnandet har under 2018 verkligen exploderat och jag tror att det bara är början”, säger Alexander Pärleros.

Alexander Pärleros ligger själv bakom två av Pancs poddar, “Framgångspodden” som är en stor intervjupodd, och “Sånt är livet”, som han producerar med sin fru Ida Warg. Även poddar som “Bagge med vänner”, “Ångestpodden”, “Adam och Kompani” representeras av Panc.

Fjolårsomsättningen är samtidigt lägre än de 30 miljoner kronor som Pärleros spådde inför året.

Stark start på året

Enligt bolagets vd, Daniel Hallén, har Panc Media hittills i år haft en försäljning som motsvarar 70 procent av hela 2018 års omsättning.

"Mest stolta är vi över att vi varit lönsamma från start samtidigt som vi varit väldigt selektiva med vilka vi jobbar med”, säger Daniel Hallén och fortsätter:

“Vi är bäst i branschen, skulle jag säga, på att matcha våra profiler med rätt varumärken som ger effektiva och kreativa ambassadörskap. En strategi har också varit att lära känna våra profiler som att det vore våra bästa vänner”.

Startat produktionsbolag

Förra året startades Panc Productions, ett produktionsbolag inriktat på att skapa innehåll och reklam för sociala medier och andra plattformar. Det bolaget omsatte 1,5 miljoner 2018 (maj-december) och räknar med en omsättning på 5 miljoner 2019.

”Fler och fler av våra kunder har i tillägg till mediestrategi även efterfrågat produktion av innehåll för sociala medier, och innan bolaget ens hunnit fylla ett år har vi gjort reklamfilmsuppdrag åt kunder som Lexus, Viktväktarna, Tradera och The NoRR Company", säger Emil Bohman, vd för Panc Productions.

För att kunna växa enligt plan så har bolaget anställt Toni Kaski som ny försäljningschef och Felicia Östman som key account manager. Den förstnämnda kommer närmast från en roll som global försäljningschef på Widespace och Felicia Östman har arbetat som agent och säljansvarig för flera högprofilerade influencers på Loppi.

”Panc Media är ett superspännande och entreprenöriellt bolag som jag hört talas om i vart och vartannat möte ute hos slutkunder och byråer. Att få jobba med karaktärsdrivet innehåll tillsammans med dem och de profiler de representerar är ett fantastiskt nästa steg i min karriär”, säger Felicia Östman, i ett pressmeddelande.

Läs fler artiklar
LÄS MER